actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2016, 15:04
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
'Hou kansarme kinderen langer op school'

In de Antwerpse wijken die het zwaarst kampen met kansarmoede, zullen kinderen zes tot tien uur per week langer op school blijven. Open VLD-schepen van Onderwijs Claude Marinower hoopt zo hun leerachterstand weg te werken.
In de Antwerpse wijken die het zwaarst kampen met kansarmoede, zullen kinderen zes tot tien uur per week langer op school blijven. Open VLD-schepen van Onderwijs Claude Marinower hoopt zo hun leerachterstand weg te werken.

Marinower haalde de mosterd in Harlem (New York) en in Rotterdam, en werkt nu aan een eigen ‘Antwerp Children’s Zone’. De kinderen blijven langer op school om extra lessen wiskunde, muziek, taal of kunst te volgen. Met een speciaal team wil de schepen de kinderen ook tot achter de voordeur volgen, en daar huisvestings-, opvoedings- of financiële problemen bij het gezin opsporen.

Het doel? Elk kind een kans op een job of een hogere opleiding te geven, net als de andere kinderen in Antwerpen. Marinower ziet ook een rol weggelegd voor de Antwerpse bedrijven. Zo garanderen in Rotterdam de haven, het leger en de zorgsector startjobs voor de jongeren.

Wijken als Luchtbal, Dam, Stuivenberg, Amandus-Atheneum en Deurne-Noord komen – gezien hun torenhoge cijfers voor kansarmoede – in aanmerking voor het project. Deze zomer hakt Marinower de knoop door.

Open VLD lost zo opnieuw de belofte in om van onderwijs hét thema van 2016 te maken. Een eerste schoolstrijd ging voorzitster Gwendolyn Rutten vorig week aan met de Vlaamse minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), over de hervorming van het secundair onderwijs. Rutten wil afwijken van het fel bevochten masterplan, en dus het regeerakkoord. Het veroorzaakte een fikse ruzie in de Vlaamse regering.

Bron: De Standaard - 2 maart 2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160301_02159337

Mijn mening:
Ik vind persoonlijk dat het een goed bedoelde actie is om kinderen uit de kansarmoede langer naar school te laten gaan om extra lessen wiskunde, taal, ... te laten volgen. Nu vind ik wel dat het ook belangrijk is om die leerlingen voldoende te laten functioneren in de maatschappij. Het is belangrijk om een goede basis te hebben van de algemene vakken, maar ook het functioneren in de maatschappij is belangrijk om te kunnen slagen op de hoge school of de universiteit. Je moet de menselijke vaardigheden als communiceren en samenwerken niet onderschatten en ook met deze aspecten de kansarme kinderen bijstaan. Ik zou de extra uren dan zowel benutten voor de algemene vakken als het bijstaan met de vaardigheden. Het bekijken en volgen van de kinderen tot achter hun voordeur vind ik zeer goed en moet ook zeker gebeuren. Sommige problemen kunnen niet in de school opgelost worden als de oorsprong van het probleem thuis ligt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2016, 17:52
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Kansarme kinderen langer op school

Mijn mening komt overeen met de mening van Loes. Kansarme kinderen zijn vaak de kinderen die wegblijven uit scholen omdat ze zich niet kunnen aanpassen en zich niet thuis voelen. Dit is een verkeerde reactie. Het is net belangrijk dat deze leerlingen zich integreren in een school. Op deze manier leren ze de sociale en communicatieve vaardigheden die ze in hun latere leven nodig zullen hebben. Het is daarbij ook van belang om deze leerlingen extra te ondersteunen om zo hun interesse in het schoolgebeuren niet te verliezen. Extra lessen tijdens de speeltijd of de middag lijkt mij daarom een goede oplossing. Daarbij zou ik de leerlingen ook zelf laten bepalen waar ze nog moeilijkheden bij hebben en waar ze nog extra op zouden willen oefenen. Ze kunnen het zelf het vaakst het best aanvoelen waar ze extra oefening bij nodig hebben. Het initiatief is zeker goed bedoeld en ik denk ook dat het positieve resultaten kan opleveren als het goed uitgevoerd wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.