actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2016, 00:38
nvdb nvdb is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 4
Angry Duurdere treintickets krijgen groen licht

De NMBS mag de komende vier jaar de prijzen laten stijgen. De spoorwegen mogen die prijsaanpassing doorvoeren omdat de huidige prijzen veel te laag liggen. Dat blijkt uit het ontwerp van het beheerscontract, dat De Morgen kon inkijken.

Grote gezinnen, werkzoekenden of senioren: iedereen heeft tegenwoordig wel een reden om gratis of goedkoper met de trein te rijden. Op de website van de NMBS staat een amalgaam van biljetten, rittenkaarten, voordeeltarieven en abonnementen. Veel te ingewikkeld en te goedkoop, vindt federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR).

In het beheerscontract 2016-2020 van de NMBS, dat Galant binnen twee weken aan haar coalitiepartners voorlegt, gaat de minister met de grove borstel door de tarieven. De versie die De Morgen kon inzien, dateert van 29 januari en werd met de FOD Mobiliteit, de NMBS en Infrabel opgesteld. Er kunnen nog altijd zaken aan worden veranderd.

De deur wordt opengezet voor duurdere werk- en schoolabonnementen: "De NMBS kan, gedurende de looptijd van het beheerscontract, een stapsgewijze verhoging van de prijzen invoeren die moet toelaten om de achterstand die de afgelopen jaren werd opgelopen in de prijsevolutie van deze treinkaarten, gedeeltelijk in te halen."

Tot nu toe waren tarieven vastgeklikt aan de stiptheid. Als de treinen niet stipt genoeg reden, mocht de NMBS haar prijzen niet verhogen. Daardoor zijn ze de voorbije tien jaar slechts 6 procent gestegen, terwijl de inflatie alleen al 21 procent bedroeg. Volgens spoorbaas Jo Cornu wordt de NMBS zo uitgehongerd. Hij krijgt nu zijn zin, want in het nieuwe beheerscontract zijn de prijzen niet langer afhankelijk van de stiptheid. Zijn loon en dat van de andere directieleden wel: stiptheid bepaalt minstens 15 procent van hun variabele loon.

Gaat u aan het loket plots 15 procent extra betalen? Neen. Er komt een geleidelijke stijging, jaar na jaar, tot de achterstand is weggewerkt. Werkabonnementen mogen 4 procent per jaar opslaan, zonder de inflatie mee te rekenen. Voor schoolabonnementen is dat 2 procent zonder inflatie.

Wat met de andere abonnementen en tickets? Daarmee mag Cornu zijn zin doen. "Om een performante prijspolitiek te kunnen voeren, kan de NMBS vrij het gamma, de basistarieven, verminderingen, commerciële promoties en gebruiksvoorwaarden bepalen", zo staat in het beheerscontract. De enige voorwaarde is dat Cornu zijn ticketprijzen niet meer dan twee keer per jaar aanpast. Ook moet hij "zijn uiterste best doen" om gezamenlijke abonnementen aan te bieden met De Lijn, de MIVB en de TEC.

Het nieuwe beheerscontract bevat nog veel meer dan informatie over de prijzen. Zo laat het ontwerp ruimte om opnieuw stopplaatsen en stations af te schaffen en loketten te sluiten. Loketten blijven enkel open als dat "economisch gerechtvaardigd" is. Een deel van de treinen zal binnenkort ook rondrijden zonder kaartjesknipper, zoals op de tram of de bus. Indien nodig kunnen treinen vervangen worden door bussen. Het positieve nieuws is dat u binnenkort sneller uw geld terugkrijgt als uw trein vertraging heeft.

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) reageert teleurgesteld. "De prijzen gaan wel omhoog, terwijl de kwaliteit niet beter wordt. We gaan er dus op achteruit", zegt woordvoerder Jan Vanseveren. Hij wijst erop dat de NMBS een monopolie heeft, waardoor de burger onvermijdelijk wordt getroffen.

Minister Galant benadrukt dat het om een voorlopige versie gaat: "Dit plan is 0,0 procent definitief."

Bron DS

Dit is toch complete waanzin als je weet dat ca 4,1 miljard subsidie uitgaat naar bedrijfswagens. Wij zijn hierbij de absolute top in Europa. Je treinabonnement naar school of je (latere) werk daarentegen zou in zekere zin te veel worden gesubsidieerd...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2016, 16:57
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Treintickets duurder

De frustratie van nvdb kan ik zeker begrijpen. Persoonlijk reis ik gemiddeld twee keer per maand met de trein, maar ik heb al wel gemerkt dat mijn tickets gemiddeld met 1 euro zijn opgeslagen dit jaar. Nu vind ik dit wel een forse stijging op zo'n korte tijd, zeker met het imago dat de NMBS heeft. Ik vrees dat de NMBS op deze manier weer een deel reizigers zal verliezen. Voor sommige ritten is het tegenwoordig al voordeliger om met de auto te gaan. Naar mijn mening slaat de NMBS hiermee voor de zoveelste keer zijn eigen ruiten in.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.