actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 16:27
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Incident met stagiaire met hoofddoek in Vilvoordse school: "Ik ben huilend naar huis

Incident met stagiaire met hoofddoek in Vilvoordse school: "Ik ben huilend naar huis gegaan"

Een incident met een jonge stagiaire op een middelbare katholieke school in Vilvoorde doet online veel stof opwaaien. De stagiaire moest haar hoofddoek afzetten, maar weigerde dat. Bovendien duiken nu ook andere verhalen over discriminatie door de directeur van de school op.


Aan het interculturele platform Kifkif vertelt de stagiaire dat ze deel zou nemen aan een diversiteitsproject op de school Virgo+. Maar zover kwam het nooit. "Een leerkracht vroeg mij of ik mijn hoofddoek wilde afzetten. Ik vroeg waarom dit een probleem was. Ik ben immers geen leerling van de school, maar was er als studente voor een schoolopdracht, nota bene om het op productieve wijze over diversiteit te hebben."

Na een verhitte discussie zou er ook geduwd en getrokken zijn en kwam de politie ter plaatse. "Ik ben huilend naar huis vertrokken, ik weet niet hoe het nu verder moet."

De school wijst op de geldende kledingvoorschriften, maar ondertussen duiken er steeds meer getuigenissen en reacties op over het gedrag van de directeur van de school. Zo schreef hij eerder op Facebook: "40 procent van de vluchtelingen in Brussel zijn single mannen van militaire leeftijd uit Bagdad, al ooit van het paard van Troje gehoord, geachte politici?" Lees het volledige verhaal in de Pluszone van onze website.

Datum: 17/05/2016
Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/i...egaan-b91f247b/
Eigen mening: Ik vind het ten eerste al zeer zorgwekkend dat je als school je medewerking verleent aan een diversiteitsproject, maar daarna wel vraagt aan de stagiaire om haar hoofddoek af te zetten. Het lijkt dat deze katholieke school aan de buitenwereld het beeld wil geven dat ze werken aan diversiteit. Ook het feit dat directeur zich in het verleden al uitliet over allochtonen, vind ik zeer jammer. Iedereen mag een eigen mening hebben, maar van een schooldirecteur zou je toch verwachten dat hij een beetje tactvol communiceert. Het is niet omdat hij aan het hoofd van een katholieke school staat dat er geen leerlingen met een andere achtergrond voor zijn school kunnen kiezen. Van personen met zijn functie verwacht ik toch dat ze een zeker neutraliteit uitstralen.
Misschien had de stageschool de stagiaire beter op een niet-katholieke school geplaatst om dergelijke voorvallen te vermijden? Als ze wisten dat er in het schoolreglement bijvoorbeeld iets gezegd wordt over het verbod op hoofddoeken, dan hadden ze hier tijdig een oplossing voor kunnen zoeken.
Toch vind ik dat dit in deze tijden geen issue meer mag zijn. We leven in een multiculturele maatschappij waarin iedereen vrij moet kiezen in wie/wat ze geloven. Het frappantste blijft toch dat de school zich profileert als een school die openstaat voor diversiteit door deel te nemen aan het project terwijl dit in werkelijkheid compleet het tegenovergestelde blijkt te zijn.
Vervolgens vind ik dat de school dit op een meer volwassen manier had moeten oplossen. Uit het artikel blijkt dat er fysiek geweld gebruikt is en dat het meisje wenend naar huis ging. Als je een greintje vriendelijkheid en sympathie in je lichaam hebt, ga je op een fatsoenlijke manier om met deze situatie en zoek je naar de best mogelijke oplossing.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2016, 18:42
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Dit is een heel bizar verhaal. Een school nodigt een jong volwassene uit om te werken rond diversiteit maar weigert het meisje haar hoofddoek aan te houden. Ik ben het dan ook eens met de argumenten onder het artikel. Toch denk ik dat dit voorval te wijten is aan het feit dat er op voorhand geen of weinig goede afspraken gemaakt zijn tussen de stagiair en de school. Wanneer zij op voorhand had samengezeten met de directie van die school, had dit spijtige voorval misschien wel vermeden kunnen worden.
Daarnaast duiken er volgens het artikel nog andere gevallen op van discriminatie van dezelfde directeur. Toch is het die directeur die een dag rond diversiteit organiseert. Jammer dat hier weinig of geen getuigen zijn, want het verhaal is op zen minst bizar te noemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.