actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th July 2016, 17:55
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Peeters ziet verlofdagen cadeau doen zitten

Minister van Werk Kris Peeters stelt voor om de 38 urenweek veel soepeler toe te passen. Hij zet in zijn splinternieuwe wetsontwerp Werkbaar wendbaar werk zelfs de deur op een kier voor werkdagen van 11 uur en werkweken van 50 uren. Een ander opvallende voorstel: schenken van verlofdagen tussen werknemers wordt mogelijk.

Vicepremier Kris Peeters (CD&V) heeft vandaag zijn lang verwachte wetsontwerp werkbaar en wendbaar werk via de voorzitter van de Groep van Tien Michele Sioen aan de sociale partners bezorgd. Er werd niet alleen al lang naar uitgekeken. De vakbonden liepen de voorbije maanden al storm tegen deze zogenaamde Wet Peeters. Voor hen was de bedoeling van Peeters en de regering duidelijk: de afschaffing van de 38 urenweek.

Peeters heeft het vandaag in zijn toelichting bij het wetsontwerp over foutieve informatie en misverstanden. Volgens de minister van werk wordt de 38 uren werkweek helemaal niet afgeschaft. Maar hij is er wel voorstander van voor alle bedrijven de 38-urige werkweek gemiddeld over de duurtijd van één jaar te bekijken. Wat in de praktijk werkdagen van maximaal 9 uur per dag en 45 uur per week tijdens een deel van het jaar mogelijk maakt.

Als vakbonden en werkgevers het eens kunnen worden, dan kan de werkdag zelfs opgetrokken worden tot 11 uur en de werkweek tot maximaal 50 uren. Het is een van de zogenaamde menu-voorstellen uit het wetsontwerp werkbaar wendbaar werk van Peeters.

Via dit menu zet Peeters de deur ook open voor overeenkomsten tussen de sociale partners over schenkingen van verlofdagen tussen werknemers, de uitbreiding van het palliatief verlof, uitzendarbeid van onbepaalde duur en kleine bedrijven die samen een werknemer aanwerven.

Bron: DS 15/07/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160715_02386438

Eigen mening: Persoonlijk ben ik niet echt een voorstander van de flexibele werkuren. Werkweken van 50 uur zijn naar mijn mening niet bepaald menselijk. Natuurlijk weet ik goed genoeg dat dit in andere landen als normaal wordt beschouwd. Daarom denk ik dat het zeer goed is dat men de werkweken eerst gaat bekijken alvorens men ze echt gaat afschaffen. Andere punten uit het plan van Chris Peeters spreken me dan weer wel aan. Ik denk dat het schenken van verlofdagen aan elkaar geen slecht idee is. Dit moet natuurlijk wel binnen de perken van een bedrijf vallen. Men moet hier dus zeer gestructureerd mee aan de slag gaan. Ten eerste denk ik dat het belangrijk is dat de schenkingen gebeuren binnen eenzelfde afdeling van een bedrijf. Indien dit niet zo is, kan het gebeuren dat ploegbazen personeel tekort gaan komen omdat er iemand op een andere afdeling zijn dag verlof geschonken heeft aan iemand van je personeelsleden. Daarnaast moet het schenken ook binnen het mate van het mogelijke blijven en mag men hier niet in gaan overdrijven. Verlofdagen schenken tegen betaling moet dus zeker uit den boze blijven. Ik ben dus zeker positief tegenover dit voorstel. Als men dit goed gaat aanpakken, dan kan dit zeker goede gevolgen hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.