actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2016, 09:52
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Rutten: "Laat moederschapsverlof door beide partners opnemen"

Vijftien weken moederschapsverlof voor kersverse mama's? Als het van Open Vld afhangt, wordt die regeling herbekeken. "We pleiten zeker niet voor minder moederschapsverlof", verduidelijkt voorzitter Gwendolyn Rutten op Radio 1. "Koppels moeten de kans krijgen om het verlof over beide partners te verdelen."

overheid moet geen systeem hanteren waarbij de zorg alleen aan de moeders wordt opgelegd'

Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten

Momenteel hebben moeders in ons land recht op vijftien weken verlof om voor hun pasgeborene te zorgen. Maar die dagen kunnen ook anders worden verdeeld, vinden de liberalen.

"We pleiten voor meer vrijheid om dit verlof over beide partners te verdelen", zegt Rutten. "We willen het niet inkorten, maar ook de andere partner moet de kans krijgen om voor het kind te zorgen. Net zoals dat nu al met het ouderschapsverlof het geval is. Waarom moeten de vijftien weken alleen door de moeder worden opgenomen? Het moet ook mogelijk zijn dat die bijvoorbeeld tien weken opneemt, en haar partner vijf."

Ook uitbreiding van het moederschapsverlof moet bespreekbaar zijn, vindt Rutten. "Het mag best een beetje meer zijn", zegt ze. "Ook voor adoptieouders, trouwens. Zolang het maar verdeeld kan worden als een koppel dat wil. Want vijftien weken: puur fysiek gezien heeft de moeder dat niet nodig."

Behalve als die moeder borstvoeding geeft, want dat is niet zo makkelijk combineerbaar met uit werken gaan. "Ook voor borstvoeding moeten we de keuze bij de moeder laten", meent Rutten. "Push die borstvoeding niet bij de mensen."

Rutten ziet nog een voordeel van een gedeeld moederschapsverlof. Als beide partners van in het begin samen voor hun kind zorgen, legt dat de basis voor een patroon waarbij ze dat allebei ook later zullen doen. "De overheid moet geen systeem hanteren waarbij de zorg alleen aan de moeders wordt opgelegd", besluit ze.

bron: http://www.demorgen.be/politiek/rut...nemen-b0782660/

mening: Ik vind de argumenten die Rutten aanhaalt zeker gegrond. De man kan, als er geen borstvoeding wordt gegeven, evengoed enkele weken voor het kind zorgen als mama gaat werken. Zo krijgen beide ouders al van bij het begin regelmaat in het zorgen voor hun kind en kunnen ze dit gemakkelijker verder zetten in de toekomst. Sommige vrouwen zouden graag sneller gaan werken na de geboorte van hun kind, en sommige mannen willen het 'moederschapsverlof' van de moeder graag opnemen om zelf voor het kind te zorgen. Het zou dus goed zijn om de mama en de papa zelf te laten beslissen over deze weken verlof. Aan de andere kant vrees ik dat sommige mannen dan gaan verwachten van hun vrouw 'dat ze toch ten minste een weekje aan hem geeft.' Terwijl dit niet specifiek is om voor het kind te zorgen. Deze regeling zou dus ook weleens voor ruzies binnenshuis kunnen zorgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 13:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Moederschapsverlof

Mijn mening loopt parallel aan het mening van Sanne, al verwacht ik niet dat dit veel spanningen te weeg zal brengen binnen een relatie. Moederschapsverlof is bedoeld om te zorgen voor het kind. Als dit hier niet voor gebruikt wordt, vind ik dat het ook niet onder deze noemer opgenomen mag worden. Ik denk dat elke moeder wel zal aanvoelen wanneer het wel en niet goed is om het moederschapsverlof (gedeeltelijk) door de spelen naar de vader. Het is belangrijk dat het kind met beide ouders een band kan opbouwen. Zou het daarom mogelijk zijn om in plaats van 15 weken voor één ouder, 7.5 week te voorzien voor beide ouders? De band tussen ouders en kind zal op deze manier nog groter worden. Ik vind het idee van Rutten zeker geslaagd, maar het is hierbij wel belangrijk dat naar iedere ouder duidelijk gecommuniceerd wordt om zo misverstanden te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2016, 15:18
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
Ik volg de mening van Sanne en Sofie. Ik vind de argumenten die Rutten opnoemt zeker waar. Als je voor een kind kiest, kies je hier ook met twee voor. Zowel de man als vrouw moet dan de kans krijgen om tijd met het kind door te brengen. Ik denk dat dit veel positieve gevolgen heeft als de man en vrouw bijvoorbeeld samen de eerste 7 weken na de bevalling thuis zijn. Het kind ziet niet alleen de mama vaak, maar ziet ook constant de papa. De eerste weken zijn ook vaak hectisch met vele bezoekjes en zo kan de papa dat allemaal mee opvangen en staat de mama er niet alleen voor overdag. Ook het feit dat koppels zouden kunnen kiezen hoe ze het bevallingsverlof verdelen zou een mooie zaak zijn. Stel dat een mama al enkele weken voor de bevalling thuis zit om bepaalde redenen, is zij het thuis blijven misschien beu en kan zij vroeger terug beginnen werken terwijl de papa dan thuis blijft om voor het kindje te zorgen. Ik denk dat de vrijheid die men zo creëert zeker positief gaat zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.