actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 11:07
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Mag je chatten tijdens het werk?

Tijdens je werkuren surf je misschien wel eens voor privédoeleinden of stuur je privé e-mails. Maar is dat wel toegelaten en hoever kan je werkgever gaan in het controleren van je internetgebruik?

Tijdens de werkuren te veel privé e-mails versturen of surfen op het internet voor andere dan beroepsdoeleinden is niet zonder gevaar. Een werkgever kan dit immers gebruiken als een reden om een werknemer te ontslaan.

Het is een feit dat de grens tussen het beroepsmatig gebruik en privégebruik van het internet tijdens de werkuren vervaagt.

Bovendien krijgen werknemers steeds vaker tablets, laptops of smartphones ter beschikking van hun werkgever die ook buiten de werkuren kunnen gebruikt worden, al dan niet voor beroepsdoeleinden. Dit creëert een grotere flexibiliteit maar ook een vervaging tussen de werkuren en de vrije tijd buiten het werk.

Hoe zit dat juridisch?
Als werknemer heb je recht op respect van je privacy. Bovendien bestaat er een zogenaamd telecommunicatiegeheim wat inhoudt dat andere mensen _ inclusief werkgevers _ niet zomaar kennis mogen nemen van de inhoud van je e-mailverkeer.


Toch betekent dit niet dat je werkgever alles moet dulden wat je tijdens de werkuren via internet doet. Hij is namelijk verantwoordelijk voor wat er via het netwerk van het bedrijf op internet wordt gedaan.


Policy nakijken
Om je rechten en plichten te kennen, moet je eerst en vooral nakijken of je werkgever een internetpolicy heeft en wat deze precies inhoudt. Een dergelijk reglement geeft aan wat je wel en niet via internet mag doen tijdens de werkuren met informaticamaterieel van je werkgever.

De meeste internet policy's bepalen dat je als werknemer tijdens de werkuren slechts beperkt gebruik mag maken van internet voor privédoeleinden.

Is er geen specifieke policy in je bedrijf, dan is de redelijkheid het beginsel. Je mag dan tijdens de werkuren beperkt gebruik maken van internet en e-mail voor privédoeleinden voor zover je geen verboden sites bezoekt of allerhande zaken gaat downloaden.
Het is dan met andere woorden een kwestie van 'niet te overdrijven'.

Controle door de werkgever
Technisch is het niet zo moeilijk voor je werkgever om je internetgebruik te controleren. Toch is wettelijk gezien niet elke soort van controle toegelaten. Er bestaat namelijk een strikte wettelijke regeling daarover in de zogenaamde CAO nr. 81. De werkgever mag maar controles doen nadat hij je hierover informeerde.

Bovendien moet de werkgever met zijn controle een wettig doel nastreven, bijvoorbeeld het voorkomen van ongeoorloofde feiten, het nagaan of de spelregels over internetgebruik worden nageleefd,...

Verder moet er vermeden worden dat de controle een inmenging in de privacy van de werknemer tot gevolg heeft, minstens moet die tot een minimum beperkt worden. (JS)



Knack 11/12/14

Mening:
Ik ben van mening dat chatten tijdens het werk streng afgebakend moet worden . Als er geen grenzen worden getrokken, gaan werknemers een gevarieerd patroon aannemen ten opzichte van andere werknemers. Het komt er dus op neer dat niet iedereen evenveel zal werken. Naar mijn mening mag elk bedrijf deze grenzen zelf bepalen, maar ze moeten wel worden nageleefd. Als mensen te veel gaan chatten tijdens het werk, zal het werk blijven liggen en zal de economische kant van het bedrijf verslechteren. Vaak is chatten iets dat snel gebeurt en afleidend werkt. De strenge controle hierop vind ik dus correct. Deze moet wel volgens de regels worden toegepast.

Laatst aangepast door A*ron.Simsek : 11th December 2014 om 11:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2014, 23:58
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Ik denk net hetzelfde als A*ron. Hoe kan je voor honderd procent gefocust zijn op je werk als je voortdurend afgeleid wordt door sociale media of door te chatten? Als je met andere mensen moet samenwerken, word je sowieso al afgeleid en gestoord. Door dan nog eens het internet te betrekken tijdens de werkuren, krijg je al helemaal niets meer gedaan. Ik vind dan ook dat het niet meer dan juist is dat werkgevers streng toezien op het gebruik van internet en chatten tijdens de werkuren.

Toen ik het artikel las, moest ik ook denken aan gsm's. Tegenwoordig kan je ook gemakkelijk op internet met je gsm en sms'en naar wie je wil. Kan zo'n persoonlijk voorwerp dan ook gecontroleerd worden?
Er zijn mensen die tijdens hun werk voortdurend hun gsm nodig hebben, krijgen deze mensen dan ook niet meer de kans om te sms'en of te bellen voor privégebruik? Een werkgsm en een privégsm is misschien een mogelijke oplossing maar ik vraag me af wat hier meer aan te doen is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.