actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2008, 11:44
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Adam G vraagt koning om strafvermindering

Adam G vraagt koning om strafvermindering

De verdediging van Adam G., veroordeeld tot 20 jaar cel voor slagen en verwondingen aan Joe Van Holsbeeck met diens dood tot gevolg, heeft bij de koning een gratieverzoek voor een deel van zijn straf ingediend, zo schrijft de krant Le Soir donderdag.

Het uitleveringsverdrag met Polen, dat Adam G. had uitgeleverd aan België, voorzag na de veroordeling de onmiddellijke terugkeer van Adam naar Polen.

Zijn verdediging had echter laten weten procedures te voeren om dat te vermijden.

Met het gratieverzoek probeert hij nu een strafvermindering te krijgen. In Polen kan de voorwaardelijke invrijheidstelling pas vanaf iemand de helft van zijn straf heeft uitgezeten. In België kan dat vanaf een derde van de straf.

De koning kan een gevangene zijn straf, of een deel ervan, kwijtschelden. Hij kan straffen ook verminderen, wijzigen of uitstel verlenen. (vdy)

bron : www.standaard.be : http://www.standaard.be/Artikel/Det...8_012&ref=front
16.10.2008
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2008, 11:51
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Eigenlijk vind ik dit echt absurd!
Denkt de verdediging van Adam G. nu echt dat de Koning hun cliënt strafvermindering zal geven, waarom vragen ze het anders?

Ik begrijp wel dat de verdediging van Adam G. wil dat hij in België zijn straf uitzit in plaats van in Polen (want in België kan je sneller vervroegd vrijkomen) maar als er in het uitleveringsverdrag stond dat hij onmiddellijk na zijn veroordeling naar Polen terug moet keren, moeten ze dat respecteren en ook zo uitvoeren!

Ik vind al dat zijn veroordeling vrij licht is, het kon ook 'moord' zijn waarvoor hij terecht stond in plaats van 'slagen en verwondingen met de dood tot gevolg' en dan zou zijn straf nog veel zwaarder geweest zijn!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th October 2008, 14:17
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Ik vind dit inderdaad ook niet kunnen. Ik kan begrijpen dat je in beroep gaat, maar je moet je straf 'respecteren'. Hij heeft iets verkeerd gedaan en daar zal hij de gevolgen van moeten dragen.
Ik vind het ook niet kunnen hij daarvoor de koning lastig valt. Wat denkt die daarmee te bereiken?? Ik denk niet dat de koning strafvermindering gaat geven. Die Adam G heeft er wel voor gezorgd dat er een landgenoot is gestorven. Het is misschien wel wat ver gezogd, maar het is wel waar!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2008, 13:49
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ook ik vind dat dit absoluut niet kan.
De uitspraak is gedaan, en die zei dat Adam G. direct terug moest naar Polen. Ik vind het ergens ook niet correct dat onze koning de mogelijkheid heeft om gratie te verlenen. Hij kent deze jongen niet, en zal zich dus nog serieus moeten verdiepen in het dossier om eventueel een juiste uitspraak te kunnen doen.
Ik hoop dan ook dat onze koning zo slim zal zijn om dit verzoek niet te accepteren, en dat Adam G. gewoon direct terug naar Polen moet gaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th October 2008, 14:16
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Dit vind ik ook echt niet kunnen. Als je iets fout doet, moet je daar maar de gevolgen van leren dragen. Dacht hij nu echt dat zoiets ongestrafd kan blijven?! Als ik jury zou zijn, zou hij er in ieder geval niet zo gemakkelijk van af komen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th October 2008, 15:03
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Persoonlijk vind ik het verzoek enorm onredelijk.

Het is logisch dat zijn verdediging er alles aan wil doen om ervoor te zorgen dat Adam G een meer “comfortabele” straf krijgt. Maar een gratieverzoek?
Persoonlijk denk ik dat dit niet zal lukken, mede omdat de zaak ondertussen al zo hard is uitgemolken.
Het zou me enorm verbazen moest de Koning dit gratieverzoek zelfs maar overwegen.

Ik kan me goed inbeelden dat dit voor de ouders van Joe een enorm moeilijke kwestie is. Buiten een aanslepend assisenproces, waarbij ze constant geconfronteerd werden met gruwelijke feiten, getuigenissen van de daders en de media, zou dit nu nog eens een staartje krijgen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th October 2008, 14:14
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik hoop uit de grond van m'n hart dat de koning zijn straf niet zal verminderen.
Ik begrijp uiteraard wel dat de verdediging een strafvermindering wil bereiken en zo Adam G. zijn straf in België te laten uitzitten, omdat de kans dat je hier vroeger vrijkomt groter is dan in Polen.

Het wordt misschien maar eens tijd dat Adam G. en zijn 'aanhang' gaat begrijpen dat wat hij gedaan heeft onduldbaar is en dat zijn straf zal uitgezeten moeten worden. Het proces heeft daarenboven ook veel te veel belangstelling gekend in de media. Dus ik denk niet dat de koning hem strafvermindering zal geven. Het zou nogal belachelijk zijn t.o.v. de advocaten van Joe Van Holsbeek en erg t.o.v.de ouders van Joe. Hebben deze mensen nog niet genoeg misserie gekend?
Ze zijn hun zoon verloren door Adam G. en dan zou deze strafvermindering willen? Onbegrijpelijk...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th October 2008, 09:02
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Ik zou het heel jammer vinden dat de koning Adam G. een strafvermindering zou geven. Wat hij gedaan heeft zal bij iedereen nablijven, want zoiets doe je niet! De koning zou ook uit respect voor de ouders, familie en de advocaat dat niet mogen doen! Ze hebben er al genoeg misererie mee gehad! Ik vind je krijgt een straf die je verdient, dus je moet die dan ook volledig uitzitten. Wat heeft het dan nog voor zin om iemand vb voor 20 jaar te veroordelen en hem dan al na 10 jaar vrijlaten. Dit vind ik toch wel wat absurd!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 20th October 2008, 09:47
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik hoop net als jullie dat ze hem niet vervroegd vrijlaten. Maar hier in België weet je nooit. Ik vind dat moordenaars hier veel te vlug vrijkomen. Een moord kan je niet goedmaken. Al zit je jaren opgesloten, dat maakt de moord nog altijd niet ongedaan. Dus al zitten moordenaars hun hele straf uit, zelfs dat vind ik niet genoeg.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 22nd October 2008, 22:05
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 73
Leve de koning!

De gedachte dat de koning over vrijheid en opsluiting kan beslissen, geeft mij een middeleeuws gevoel. Op die manier zet je de rechtspraak voor schut. Het feit dat de koning gratie kan geven was mij niet onbekend. Mijn vader was vroeger cipier en vertelde me dat bij kerstmis koning Bouwdewijn vaak gratie verleende aan enkele gevangenen. Dit vond en vind ik nog altijd vreemd. Ach ja, sommige tradities blijven en ik ben er zeker van dat hierdoor in de gevangenis soms “leve de koning!” galmt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.