actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th June 2010, 13:51
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Help, daar zijn de examens!

Help, daar zijn de examens!

ZEVEN TIPS OM JE EVENWICHT TE BEHOUDEN


Als ze nog niet begonnen zijn, zal het nu niet lang meer duren: de examens die het schooljaar afronden. Kristien De Winter geeft tips om die tijd van zenuwachtigheid en stress door te komen met het hele gezin.
Van onze redactrice

1. Hoera, examens!

Het begint allemaal met hoe je tegen de examens aankijkt, zegt De Winter. Welke gevoelens en herinneringen roepen ze bij je op? 'Je kunt de inhoud van die herinneringen niet veranderen, maar wel de vorm die ze hebben aangenomen. Denk je aan iets donkers, voel je je beklemd? Probeer dat eens een beetje te veranderen: voeg in je hoofd wat kleur toe aan het donker, of ga rechtop zitten en haal diep adem, zodat de beklemming verdwijnt.'

Nee, dat is niet jezelf iets wijsmaken, vindt De Winter. 'Je zult merken dat je er je voordeel mee doet. Als je herinnering beter verpakt wordt, kan ze je minder terugzuigen in het negatieve. Je doet de slechte vibes eromheen verdwijnen en kunt weer vooruit.'

2. Neem een douche

Duik niet direct wanneer je thuiskomt van een examen weer in je boeken. Bouw een overgang in wanneer je thuiskomt. De Winter: 'Als ouders thuis zijn tijdens de examens, kunnen ze hier goed bij helpen. Bijvoorbeeld door samen te eten en te praten. Als je niet thuis bent, kun je je tiener duidelijke tips geven.'

Bijvoorbeeld: neem bij thuiskomst eerst een douche. 'Met het water spoelt dan ook alle stress van je weg. Zelf trok ik vroeger na elk examen andere kleren aan. Dan kom je weer fris aan de start voor de volgende etappe.'

3. Zet het raam open

Ook beginrituelen zijn belangrijk. Dat hoef je niet ver te zoeken, zegt De Winter. 'Zorg dat je kamer netjes is: maak je bed op, raap rondslingerende kleren op en zet het raam even open. Een glas water op je bureau, of een hele fles, is ook altijd handig. Voor wie dat prettig vindt, kan het goed zijn om enkele druppels etherische oliën in een schaaltje water te doen: bijvoorbeeld munt, dat de alertheid bevordert. Zoiets is gewoon plezant, het creëert een aangename en ontspannen sfeer, waardoor je emoties een opsteker krijgen.'

'In mijn boek vergelijk ik het met de kathedraal van Chartres, een gebouw dat volgens de wiskundige verhoudingen van Pythagoras is gebouwd en harmonie uitstraalt. Daarom is dat ook een inspirerende plek.'

4. Kop op!

De meeste tieners laten zich onderuit zakken in hun stoel. 'Als ik zie dat mijn zoon Florian gaat hangen, spreek ik hem er altijd op aan. Ik vermoed dat hij gauw rechtop gaat zitten als hij mij hoort komen', zegt De Winter.

Waarom dat belangrijk is: 'Als je hoofd naar beneden hangt, zoals gebeurt wanneer je doorzakt, komen er emoties in je los en ook een interne dialoog. Je gaat dan voortdurend denken: “Dit lukt me nooit, amai, nog zoveel, dat kan ik niet!, Niet voor niets zegt men “kop op!, tegen mensen in een depressie. Als je rechtop zit, ben je meer op de buitenwereld gericht. Je kunt dus beter kijken en luisteren en de leerstof in je opnemen.'

5. Ga niet snoepen

Sommige tieners gaan in de examentijd extra veel eten of snoepen. De Winter weet hoe dat komt: 'Doordat ze behoefte hebben aan beweging in hun lichaam. Een betere suggestie is om dan rond te wandelen. Dat is ook een beweging die het mogelijk maakt om de leerstof in je op te nemen. En je wordt er niet dikker van.'

Snoep en suiker geven trouwens maar een kortstondige opstoot van energie, die snel weer wegzakt. 'Kies liever voor fruit en blijf vooral veel drinken.'

Tip voor ouders: zorg voor kleurrijk voedsel op tafel. De Winter: 'Een tomaat of aardbeien maken een mens vrolijker dan een boterham met charcuterie.'

6. Leer breed kijken

Een tip voor op school: 'Laat je niet opslorpen door de paniek en drukdoenerij van andere leerlingen, die nog snel-snel voor de bel gaat er hun cursus op naslaan. Als tiener vond ik dat zelf heel storend. Je dreigde door de stress van de anderen opgeslorpt te worden. Er is een gemakkelijke techniek om dat tegen te gaan, hoewel hij moeilijk uit te leggen is op papier. Het heet “perifeer kijken, en ook “perifeer luisteren,. Je ziet en hoort nog wel wat je moet zien en horen, maar je neemt de hele omgeving tegelijk mee in je op. Daardoor is dat ene element dat je stoort, niet meer zo dwingend.'

Oefenen doe je zo: je houdt je handen naast je hoofd en laat je vingers bewegen. Je probeert zowel de persoon voor je te zien als je bewegende vingers.

7. Maak een planning

'Nee, dat is nog niet te laat. Ook als de examens al begonnen zijn, is het goed om te plannen wanneer je gaat studeren, en wanneer ontspannen. Ruim ook tijd in voor beweging, want actie kan negatieve denkpatronen of gevoelens doorbreken.'

Ten slotte: het afsluitritueel voor je gaat slapen. De Winter: 'Zorg dat het niet iets is dat met Playstation, tv of internet te maken heeft. Dat zijn extra aanslagen op je hersenweefsel. Ga liever luisteren naar leuke muziek, of lees een boek dat je ontspant.'

En natuurlijk geldt tijdens de examentijd voor de rest van de familie hetzelfde: 'De tv niet opzetten als de kinderen niet mogen.'

DS Online
vrijdag 11 juni 2010
Auteur: Veerle Beel
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.