actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2014, 17:50
Melissa V*n Tendeloo Melissa V*n Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 86
'Fietssnelweg' op komst tussen Gent en Antwerpen

'Fietssnelweg' op komst tussen Gent en Antwerpen

Tegen eind 2018 wil de provincie Oost-Vlaanderen de fietsroutes Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen als fietssnelwegen. Jaarlijks wordt 2,5 miljoen euro voorzien om twintig kilometer "topwegen" te bouwen die het functioneel fietsverkeer verhogen.

Oost-Vlaanderen profileert zich al langer als fiets- en wielerprovincie. Al in 1997 werd een 'fietsnota' voor de aanleg van fietssnelwegen en een fietsroutenetwerk goedgekeurd. Intussen is 69 procent daarvan al gerealiseerd. Het netwerk 'Langeafstandsfietspaden' (LAF) is ongeveer 1.200 kilometer lang, de helft daarvan zijn "prioritair functionele routes" die kunnen dienen als "fietssnelweg".

Die fietssnelwegen zijn nog niet overal gerealiseerd. Momenteel is 43 procent van het netwerk van goede tot zeer goede kwaliteit en delen fietsers in 26 procent van het netwerk de weg met andere gebruikers. De rest, ongeveer 200 kilometer, wordt nu route per route en met een snelheid van 20 kilometer per jaar aangepakt, telkens goed voor een investering van 2,5 miljoen euro.

Pareltjes
Tegen eind 2018 wil Oost-Vlaanderen onder meer de fietssnelwegen Gent-Antwerpen, Gent-Deinze-Zulte, Gent-Wetteren en de oost-west-hoofdroute door Dendermonde volledig uitbouwen. Bedoeling is om met een elektrische fiets op een halfuur van Deinze, Wetteren of Lokeren naar Gent te fietsen.

"De fietssnelwegen moeten pareltjes op het vlak van fietsinfrastructuur worden", zegt gedeputeerde Peter Hertog (sp.a), bevoegd voor Mobiliteit. "Er wordt sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid en herkenbaarheid. De snelwegen zullen ingericht worden als 'gestrekte' route: vlak, rechtdoor en zoveel als mogelijk conflictvrij, met beveiligde kruispunten. De minimumbreedte wordt drie meter, bij voorkeur in beton of asfalt en de ontwerpsnelheid 30 kilometer per uur."

Bron:
De Morgen, 22/10/2014
http://www.demorgen.be/nieuws/-fiet...erpen-a2098056/

Mening:
Dit is ten eerste een goede zaak voor het milieu. Mensen zullen nu vaker met de fiets gaan omdat er speciale paden voor voorzien worden waar ze kunnen fietsen zonder het gevaar dat auto's hen omver rijden. Hierdoor nemen sommige mensen minder de auto en zijn er dus minder auto's wat milieuvriendelijk is. Ook is dit positief voor de mensen zelf. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen tegenwoordig dikker zijn en minder conditie hebben. Op deze manier probeert de overheid mensen aan te sporen om met de fiets te gaan.
Het feit dat deze fietspaden voornamelijk rechtdoor zijn, zal voor sommige mensen een hele routeverkorting zijn. Als je nu bijvoorbeeld naar Antwerpen wilt rijden met de fiets ben je heel lang onderweg omdat je er niet in zogezegde 'vogelvlucht' heen kunt rijden. Daarom kiezen ook meerdere mensen om met de auto te gaan. Met deze 'rechte' fietspaden zullen er ook weer meer mensen voor de fiets kiezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2014, 18:10
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Ik vind dit een heel goede investering. Zoals Melissa hier al zegt, is dit ook al een hele verbetering voor het milieu. Maar dat niet alleen, mensen die graag fietsen, zullen dit nu ook sneller gaan doen. Deze fietspaden zijn veiliger, rustiger en sneller dan gewone fietspaden. Ik vind zelfs dat dit in de andere provincies ook gedaan moet worden. Als het in Oost-Vlaanderen realiseerbaar is, dan kan dat in mijn ogen in andere provincies ook. Er moet alleen wat tijd in worden gestoken. Ikzelf ga ook regelmatig met de fiets, en neem alleen de auto omdat het gewoon niet anders gaat. Als er zo'n 'fietssnelwegen' zouden worden aangelegd, denk ik dat ik nog veel meer zou fietsen. Ik denk dat deze fietspaden alleen maar voordelen hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2014, 20:30
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Het is inderdaad een mooi initiatief om fietssnelwegen aan te leggen. Op de weg van Lier naar Antwerpen heb je al zo'n gelijkaardige fietssnelweg. Deze wordt zeer vaak gebruikt en er rijden dus enorm veel fietsers. Wanneer ik naar de stad ga, neem ik vaak deze route. Het is een goede route omdat ze recht op recht is, maar vooral is de staat van het fietspad op bijna alle stukken van de weg zeer goed. Het was bovendien de laatste weken en maanden vaak te horen en te zien in het nieuws dat het fileleed alsmaar toeneemt. Wanneer ze deze fietssnelwegen zouden aanleggen, is de kans groot dat er meer mensen met de fiets gaan, vooral in de zomer waarschijnlijk.

Het is dus goed dat de plannen er zijn en dat men dit wil realiseren. Wat ik hier natuurlijk jammer aan vind, is dat het in België steeds veel tijd en geld kost om zulke projecten te kunnen realiseren. Hopelijk begint men snel aan de aanleg zodat we sneller op de fiets kunnen springen en met z'n allen een gezellig fietstochtje kunnen maken met aaneensluitend een bezoek aan de stad Gent (of in de toekomst hopelijk naar meerdere steden in België)!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.