actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2014, 09:31
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Staking gevangenissen: 9 op 10 cipiers nemen deel

Staking gevangenissen: 9 op 10 cipiers nemen deel

Ongeveer negen op de tien cipiers van de ochtendploeg nemen vrijdag deel aan de nationale 24 uurstaking in de gevangenissen. Dat zegt Frank Serlet, permanent secretaris VSOA-EPI (penitentiaire inrichtingen). Er zijn aan verschillende gevangenissen stakingsposten opgericht. Werkwillige cipiers worden niet tegengehouden, "al krijgen ze een flink applaus". De vakbondssecretaris schat dat 10 ŕ 15 procent van de cipiers van de ochtendploeg zo toch de gevangenissen is binnengegaan.


De stakingsbereidheid varieert van gevangenis tot gevangenis. In Tongeren bijvoorbeeld zouden zo goed als alle twintig cipiers de gevangenis buiten zijn gebleven. In Brugge besliste een tiental van de ongeveer zestig cipiers niet mee te staken. In Beveren, waar volgens Serlet het meeste personeel nog niet zo lang geleden is aangeworven, ging ongeveer een kwart van de 45-koppige ochtendploeg de gevangenis binnen.

De liberale vakbond zegt dat de Civiele Bescherming tijdens de 24 uursstaking de voedselbedeling voor de gevangenen op zich neemt. De politie neemt de bewaking over van de cipiers. Een wandeling of bezoek is tijdens de staking wel uitgesloten. Ook donderdag werd al niet normaal gewerkt in de gevangenissen, toen omwille van de nationale betoging in Brussel.

De drie vakbonden verwijten de nieuwe regering een gebrek aan respons op hun grieven. Die gaan van de overbevolking, de penitentiaire infrastructuur, de kaders van de instellingen of de niet-vervanging van sommige contracten van onbepaalde duur. Ze verwijten de FOD Justitie ook het arbeidsrecht niet na te leven, onder meer wat betreft het aantal gepresteerde uren. Op vrijdag 14 november is nieuw overleg gepland.

De staking duurt nog tot 6 uur zaterdagochtend.
Bron: Knack 7/11/2014

Mening: Ik snap dat er heel wat mensen met ongenoegen zitten over de nieuwe regering. We moeten besparen, besparen en nog eens besparen. Ik vind zelf ook dat ze het geld mogen halen bij mensen die het wat " breder" hebben. Toch vind ik het geen goed idee om hiervoor met zen alle massaal op straat te komen. Door te staken veliezen we niet alleen heel veel geld, maar er komen ook heel wat mensen mee in de problemen. Hiermee bedoel ik de mensen die met de bus gaan of in dit geval de gevangenen en hun bezoekers. Cipier zijn is geen gemakkelijke job, maar men moet steeds op post blijven voor de veiligheid. Dat de politie de taak dan overneemt van de cipier vind ik eenderzijds goed omdat de gevangenis niet onbewaakt mag blijven. Toch vind ik het een beetje jammer omdat men de politie met deze staking ergens anders nodig heeft.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 7th November 2014 om 09:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.