actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 10:36
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Meer dan 22.000 diersoorten met uitsterven bedreigd

Meer dan 22.000 diersoorten met uitsterven bedreigd

Van de 76.199 diersoorten die op aarde leven worden er meer dan 22.000 met uitsterven bedreigd. Dat blijkt uit de nieuwste lijst van 's werelds meest bedreigde diersoorten. Vooral vlinders, slangen en een hele hoop exotische vissen moeten vrezen voor hun leven.

Volgens de 50ste 'Red List', een lijst die jaarlijks door de International Union for the Conservation of Nature (IUCN) wordt opgesteld, zijn er 22.413 diersoorten met uitsterven bedreigd. IUCN klaagt dat de mens steeds meer beroep doet op allerlei hulpbronnen, gaande van olie tot voedsel, wat de wereldwijde biodiversiteit zwaar verstoort.

"Telkens we onze Red List updaten, merken we dat onze planeet steeds meer van haar ongelooflijke diversiteit verliest", zegt Julia Marton-Lefevre, directeur-generaal van de UICN, in de Britse krant The Independent. "Dat verlies is voornamelijk te wijten aan de destructieve acties die we ondernemen om te voldoen aan de groeiende nood aan hulpbronnen." Ondanks de slechte cijfers, is er volgens Marton-Lefevre wel nog hoop voor de toekomst. "Het is wetenschappelijk bewezen dat beschermde gebieden een belangrijke rol kunnen spelen in het keren van deze negatieve trend.

Overbevissing
Volgens experts sterven diersoorten, waarvan er in beschermde gebieden weinig aanwezig zijn, twee keer zo snel als diersoorten die sterk in aantal vertegenwoordigd worden. Het is onze verantwoordelijkheid om het aantal beschermde gebieden te blijven uitbreiden en ervoor te zorgen dat die gebieden goed beheerd worden."

Omwille van overbevissing zijn vooral heel wat vissoorten zwaar in aantal geslonken. Zo doen tonijn en paling het volgens IUCN nog slechter dan voordien vermoed werd. De Pacifische blauwvintonijn is de laatste twee decennia met bijna een derde afgenomen. Het beestje ging in een mum van tijd van de categorie 'minste zorg' naar 'kwetsbaar'. Ook het wereldwijde succes van het Japanse gerecht sashimi heeft voor een zware overbevissing van tonijn gezorgd.

Andere dieren waar we ons zorgen om moeten maken zijn de Maleisische slak, Colombiaanse kikkers, de Chinese cobra en de Sint-Helena oorworm.

Bron: De Morgen, 18/11/2014, http://www.demorgen.be/wetenschap/m...reigd-a2124151/

Commentaar:
22.000 bedreigde diersoorten van de 76.199 diersoorten die er op aarde zijn, dat vind ik toch veel. Ik ben er dan ook mee eens dat hier iets aan gedaan moet worden. Als de beschermde gebieden effectief helpen, ben ik er mee akkoord dat we deze gebieden moeten uitbreiden en blijven verzorgen. Ik denk dat het ook wel ergens normaal is dat er diersoorten uitsterven, maar 22.000 diersoorten is toch echt wel enorm veel. Hopelijk daalt dit aantal nog wanneer we dus maatregelen treffen om deze diersoorten te helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2014, 11:55
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind het zeer jammer dat er zoveel diersoorten met uitsterven bedreigd worden. We eten inderdaad graag dieren, maar ik vraag me af of er wel een oplossing is om het uitsterven van dieren tegen te gaan. Er zijn natuurlijk wel kweekprogramma's, maar ik vrees dat hiervoor niet genoeg geld ter beschikking staat. Ook betwijfel ik de haalbaarheid van de doelstelling om de 22.000 diersoorten allemaal te redden. Misschien kan het gewoon niet anders, er is een tijd van komen en gaan.

De dinosauriërs zijn immers ook uitgestorven, net als de mammoet, de sabeltandtijger en dergelijke, dus het is perfect mogelijk dat deze 22.000 diersoorten daadwerkelijk uitsterven. Ik vraag me wel af welke dieren er dan in de plaats komen van de uitgestorven dieren. Door de opwarming van de aarde en de overbevissing sterven er uiteraard dieren, maar ik denk dat er nieuwe diersoorten ontstaan die immuun zullen zijn voor de opwarming van de aarde. Men noemt dit adaptatie of mutatie, waarin ik sterk geloof.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.