actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 07:27
Gert.V*nlooveren Gert.V*nlooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Wuustwezel
Posts: 48
Onbekenden laten amper tijd tussen twee inbraken in jeugdhuis, kassa belandt in vijve

WEMMEL - Jeugdhuis Barcode is vrijdagavond en zaterdagochtend twee keer door twee dezelfde daders bestolen. De ene keer toen ze gewoon het jeugdhuis binnen gingen, de tweede keer smeten ze een kasseisteen door de ruit.

Het zit het jeugdhuis op de sportsite Van Langenhove aan de Brusselsesteenweg niet mee. Opnieuw kregen ze te maken met dieven. Jeugdhuisvoorzitter Daan Vermeerbergen: “Ik was vrijdagavond het jeugdhuis aan het sluiten toen twee jonge gasten binnenkwamen. Ik praatte nog wat met hen, ze dronken iets, maar toen ik even naar het toilet ging, stalen ze 300 euro uit de kassa en liepen weg. Ik verwittigde de politie, maar het was te laat. Het strafste is dat ik die jonge mannen ken. Ze hangen hier geregeld rond.”

Eén inbreker gevat

Na de aangifte van de diefstal sloot Daan het jeugdhuis af en ging hij slapen. Maar enkele uren later werd hij via zijn gsm verwittigd dat het inbraakalarm van het jeugdhuis afging. “Ik heb meteen de politie gebeld en ben ook ter plaatse gegaan”, vertelt Vermeerbergen. “Een getuige zag nog hoe de daders wegliepen met de kassa richting het park van het gemeentehuis. De politie kon één van hen vatten. Ze hadden onze kassa ondertussen in de vijver gesmeten.”

“Ze waren het jeugdhuis binnengeraakt door een kassei door de ruit te gooien. De schade is aanzienlijk. De politie zal een sporenonderzoek uitvoeren en de camerabeelden onderzoeken. Het ging allicht om dezelfde daders als diegenen die 's avonds toesloegen. Eén van hen liet zijn trui achter toen hij door het ingeslagen raam naar buiten vluchtte.”

Jeugdhuis Barcode was de jongste twee jaar al vier keer het slachtoffer van inbrekers en al meerdere keren van vandalen.


Bron: Het Nieuwsblad
Link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180521_03522063

Eigen mening:
Stelen van een jeugdhuis is niet oké. Stelen in het algemeen is niet oké maar bij een jeugdhuis, of vereniging, tref je veel meer dan enkel de eigenaar. Om te beginnen heb je materiële schade. Die moet vergoed worden. De aanwezigheid van die schade kan ertoe leiden dat een jeugdhuis tijdelijk moet sluiten of minstens minder aantrekkelijk wordt om te bezoeken, niet dat een gebroken ruit de mensen zo veel zal tegenhouden in de zomermaanden.
Waar ik me bij zulke diefstallen aan stoor is dat een jeugdhuis soms de hoeksteen is van een goed draaiende buurt. Beschadig het jeugdhuis, dan beschadig je een hele buurt.
Ik begrijp niet waarom jeugdhuizen geen betere bescherming genieten, zeker als blijkt dat bekenden de inbraak plegen. Je hebt een criminele daad en weet wie de betrokken personen zijn. Dan moet dit toch het rechtssysteem in gang zetten? Natuurlijk weten we niet hoe dit verder afloopt. Ik hoop dat de inbrekers moeten opdraaien voor de kosten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.