actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2017, 14:25
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
Jonge mensen blijven langer in stad wonen

Jonge mensen en gezinnen met kleine kinderen blijven langer in de stad wonen. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse regering. Tot voor kort ontvluchtten jonge gezinnen de stad, omdat het te duur was om er iets te kopen. Maar nu komen er overal heropgewaardeerde en betaalbare stadswijken.

Het is opvallend: in een jaar tijd is het aantal jonge gezinnen dat de stad ontvlucht overal in Vlaanderen gedaald. In Antwerpen min 18,5 procent, in Leuven bijna 30 procent minder (29,5 procent) en in Hasselt zelfs min 32 procent. Belangrijkste reden: betaalbare woningen in heropgewaardeerde buurten.

"De wijk Antwerpen Dam is bij uitstek een voorbeeld hoe het komt dat jongere gezinnen naar hier komen", zegt vastgoedontwikkelaar Philippe Janssens. "Een tiental jaar geleden waren hier 160 jonge gezinnen, vandaag zijn het er al 214 in deze wijk. En dat komt onder andere door betaalbaar wonen en buurt die meer aantrekkelijker wordt."

"Laat gezinnen die naar stad verhuizen geen registratierechten betalen"

De Vlaamse Bouwmeester Leo Van Broeck, die advies geeft over het Vlaamse architectuurbeleid, vindt dat overheid nog meer kan doen om gezinnen in de stad te houden. Hij stelt voor om gezinnen die verhuizen van het platteland naar een nieuwe woning in een stads- of dorpskern geen registratierechten te laten betalen. Dat zijn de belastingen die je betaalt bij het ondertekenen van de aankoopakte.

Datum: 26/03/2017
Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/binnenland/j...wonen-b4ba2b86/)

Mening:
Jonge gezinnen gingen vroeger weg uit de stad. Nu blijven ze er langer doordat er betaalbare stadswijken zijn. Dit is zeker goed nieuws, want het wonen in een stad is gewoonweg duur. Voor jonge gezinnen is het toch goed dat ze op deze manier nu in de stad kunnen wonen, aangezien hier tal van faciliteiten ter beschikking zijn. Denk maar aan scholen, een ziekenhuis, een openbaar zwembad, parken, de bibliotheek... Het grote voordeel van het wonen in een stad is dat alles zo dichtbij is. Ik ben er dus zeker mee akkoord dat men hierop moet blijven inspelen. Zelf weet ik niet of ik met mijn gezin graag in het midden van een stad zou wonen. Ik zou liever in een rustige buurt net buiten het stadscentrum wonen met veel groen rondom mij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2017, 09:37
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Net zoals Céline al zei is dit zeker goed nieuws, er zijn al talrijke artikels verschenen waarin te lezen staat dat steden meer jonge gezinnen willen trekken. Het is dus zeker goed nieuws dat dit eindelijk lukt. Het platteland wordt stilaan overschaduwd door de nieuwe appartementsblokken en andere woningen. Volgens mij is het zeker positief dat het grootste aantal mensen in de stad gaat wonen. Grote steden zijn ook voorzien van faciliteiten waarvan veel mensen kunnen van genieten terwijl dit in kleinere dorpen zeker niet het geval is. Ook voor de overheid is dit positief, zij kunnen zo gerichter en geconcentreerd investeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.