actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2017, 11:31
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
"Historisch akkoord" over verbod op onverdoofd slachten

De Vlaamse meerderheid heeft een akkoord gevonden over het verbod op onverdoofd slachten na overleg met de verschillende geloofsgemeenschappen. Het verbod gaat in vanaf 1 januari 2019. Dat bevestigt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams parlement. Hij spreekt van een historisch akkoord. Opvallend: de joodse gemeenschap zou zich niet bij het compromis kunnen aansluiten.

Schapen moeten vanaf 2019 met een elektroshock worden verdoofd voor ze worden geslacht. Dat is een omkeerbare verdoving, wat belangrijk is voor moslims die levende dieren willen offeren. Op termijn komt er een gelijkaardige regeling voor het slachten van runderen. Voor runderen is er in eerste instantie nog sprake van post cut stunning (verdoving na de halssnede) omdat de techniek van elektroshocks bij grotere dieren nog niet op punt staat.

"Groot respect tijdens overleg"

Piet Vanthemsche, voormalig voorzitter van de Boerenbond, kondigde deze voormiddag samen met minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams parlement aan dat hij klaar is met zijn rapport over het onverdoofd slachten, nadat hij in augustus 2016 met zijn opdracht is gestart. Hij benadrukte dat hij in volle onafhankelijkheid heeft kunnen werken. Vanthemsche had als opdracht meegekregen om een dialoog met de geloofsgemeenschappen op te starten om het onverdoofd slachten mogelijk te maken. Na verschillende overlegmomenten schreef hij onlangs zijn conclusies en aanbevelingen.

Het niet-dodelijk verdoven via een elektroshock is volgens Vanthemsche "in de geest van het ritueel slachten". "Voor een groot deel van de moslims is dit al een gangbare praktijk." Hij benadrukte wel dat dit "door de joodse gemeenschap niet aanvaard zal worden". "De joodse gemeenschap spreekt vanuit zijn diepste overtuiging dat wat zij toepassen, de beste methode is. Dat is een hele moeilijke discussie", aldus Vanthemsche.

"Heel snel akkoord bereikt"

"Op basis van de conclusies hebben we meerderheidsoverleg georganiseerd en een akkoord bereikt", maakte Weyts daarop bekend. Volgens de minister is er zeer snel een consensus gevonden tussen N-VA, CD&V en Open Vld. In het parlement zal een decreet worden ingediend dat snel kan worden goedgekeurd. De oppositiepartijen worden nu uitgenodigd zich bij het akkoord aan te sluiten. Groen laat alvast weten "constructief te zullen meewerken aan het parlementaire initiatief". "Een open, serene dialoog oververdoofd slachten met alle betrokkenen zorgt voor oplossingen", aldus fractieleider Björn Rzoska.

De dialoog met de verschillende geloofsgemeenschappen, de moslim- en joodse gemeenschap, is volgens Vanthemsche "met groot respect" verlopen. "De gesprekken waren intens en soms heel emotioneel. Ik geloof oprecht dat mijn gesprekspartners dierenwelzijn belangrijk vinden", aldus de bemiddelaar.

"De praktijk van de islam evolueert"

Volgens Vanthemsche stelde de moslimexecutieve zich wel degelijk open voor een nieuwe regeling. "Zij lieten mij weten: 'De praktijk van de islam evolueert en past zich aan aan de tijd, de context, en de plaats waarin die zich bevindt. Indien bedwelmingsmethodes die worden uitgewerkt om het lijden van dieren te verminderen, dan moeten die bestudeerd en onderzocht worden.'"

Vanthemsche werd door Weyts aangesteld na een kritisch advies van de Raad van State. In dat advies zei de Raad van State dat een totaalverbod op onverdoofd slachten een inbreuk vormt op de godsdienstvrijheid en drong het rechtscollege aan op een bemiddeling met de verschillende betrokken geloofsgemeenschappen.

Eerder voorstel weggestemd

In oktober vorig jaar werd een voorstel van onafhankelijk parlementslid Hermes Sanctorum rond het onverdoofd slachten nog weggestemd in de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement. Meerderheidspartijen CD&V, Open Vld en N-VA wilden toen het resultaat van de bemiddelingsopdracht van Vanthemsche afwachten. Sanctorum, die vorig jaar zijn partij Groen verliet om "zonder de handrem op" te kunnen blijven strijden voor een verbod op onverdoofd slachten, diende eerder deze maand een nieuw voorstel in om druk te zetten. Hij toont zich nu wel heel tevreden. "Dit is een zeer grote stap voorwaarts", aldus Sanctorum in het parlement.

Het verbod op onverdoofd slachten is een belangrijke kwestie bij moslims en joden, twee geloofsgemeenschappen die een vorm van ritueel slachten kennen in hun religie. Rituele slachtingen zijn nu al verboden op tijdelijke slachtvloeren in Vlaanderen.

Eigen mening: Naar aanleiding van mijn vorige post 'Weyts vraagt volledige doorlichting van alle slachthuizen.', post ik ook dit artikel omdat dierenwelzijn wel belangrijk is voor mij. Ik vind het goed dat er nu een akkoord is om het onverdoofd slachten tegen te gaan. De dieren moeten al zoveel doorstaan voor ze geslacht worden en dan moeten ze die pijn ook nog voelen. Dit kan niet vind ik. Daarom is het wel goed dat ze nu de dieren eerst moeten verdoven. Op die manier weten de dieren er niet veel van.
Wat dan nog wel op punt moet komen is verdoofd slachten voor de grotere dieren omdat er in het artikel staat dat de elektroshocks enkel voor de kleine dieren werken, moet er voor de grote dieren iets anders gezocht worden.

Bron: De morgen 29/03/2017 http://www.demorgen.be/binnenland/-...chten-bc706de1/

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 29th March 2017 om 11:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2017, 12:05
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
"Historisch akkoord" over verbod op onverdoofd slachten

Eigen mening:
Net zoals Romy aanhaalt moeten die dieren al zoveel doorstaan; weinig ruimte, stress door transport of bijwerkingen van medicijnen. Het blijft een gegeven dat iedereen raakt. Ik begrijp ook maar al te goed dat er zoveel opspraak kwam na het verspreidde filmpje. Het is moeilijk om een goede manier te zoeken om dieren te kunnen slachten, net omdat het zo'n gevoelig onderwerp is. Mensen blijven maar vlees eten en denken er niet bij na 'Hoe is dit dier hier belandt?'. Er zullen altijd wel praktijken zijn die dieren onverdoofd slachten en je kan ze niet allemaal even goed controleren, maar ik denk wel dat we, wij en de overheid, ons best kunnen doen om de meest geschikte maatregelen te vinden om deze problematiek tegen te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.