actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2008, 20:10
Frederik Bogaerts Frederik Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Geel
Posts: 45
Een bestuurder op drie negeert smogalarm

BRUSSEL - De politie heeft dinsdag tussen 6 en 14 uur op de Belgische
snelwegen en ringwegen 23.319 voertuigen gecontroleerd op overdreven snelheid.
Door het smogalarm was de snelheid op verschillende snelwegen in Wallonië, Vlaanderen en Brussel beperkt tot 90 km/uur.
Liefst 7.559 autobestuurders, of 32 procent, reed te snel.

In totaal schreef de politie voor 1.703 automobilisten een proces-verbaal uit.
De hoogste snelheid werd vastgesteld in West-Vlaanderen, waar een bestuurder174 km/uur reed.
Zoals verwacht werden in België hoge concentraties fijn stof gemeten. Vooral rond de grote steden,
Gent, Brussel en Antwerpen, en in de provincies Oost- en West-Vlaanderen hangt er te veel fijn stof in de lucht.

De snelheidsbeperking die sinds dinsdag 6 uur van kracht is, geldt ook zeker
tot en met woensdag.
In de loop van woensdagvoormiddag maakt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL)
bekend of het smogalarm en de snelheidsbeperking ook donderdag 1 januari nog van kracht blijft. (SVR)

Bron:
Website:http://www.nieuwsblad.be/Article/De...B28388364081230
Datum: 30-12-08

Kritische bespreking:
Dit bewijst toch maar eens weer hoeveel mensen het nieuws niet volgen en
hierna de verklaring: 'Ik wist het niet' geven.
Deze maatregel wordt niet getroffen voor de bestuurder te pesten,
maar voor de veiligheid van de bestuurder.
Maar het is toch weer typisch dat ze erbij zetten dat de politie meer 1700
proces verbalen heeft uitgeschreven.
Hierdoor wordt de politie niet als een controleur van de veiligheid bezien.
Maar gewoon door een bende irritante personen.
Door dit alweer maar eens in de media te zetten, worden de bestuurders
een tweede keer gewaarschuwd. Dit is dan wel goed.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2008, 14:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Als je nog op zoek bent naar een voorbeeld van het 'dikke-ik'...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2008, 14:28
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Veel mensen laten zich ook meeslepen door anderen. Als ze op het linker baanvak auto's snaller zien rijden ben je zelf ook sneller geneigd om dit ook te doen. Dit praat die mensen wel niet goed maar een mens is nu eenmaal sterk beïnvloedbaar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st January 2009, 20:18
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Het "ik-wist-het-niet" excuus vind ik dikke zever. Hoeveel dagen wordt er al over gesproken in het nieuws, in het openbaar, hoe duidelijk staat alles aangegeven? Als je jezelf op een snelweg begeeft en je rijdt doodleuk 120 km/u (omdat je "het niet wistt") dan lijkt het me logisch dat het probleem bij de bestuurder ligt.
Ik vind het opzettelijk negeren van deze maatregel trouwens puur egoïsme. We rijden allemaal al wel eens 5 km/u te snel, we zijn ten slotte maar mensen, maar 30 km/u is toch al een forse overtreding. Komt er nog eens bij dat het om de smog gaat. Dit wil dus zeggen dat je door het hard rijden niet enkel jezelf en anderen in gevaar brengt maar het ook aan je laars lapt om ook nog maar iéts aan de sterke luchtvervuiling te doen. Als je er niet eens wat trager rijden voor over hebt, waar zitten de waarden en normen van die mensen dan op dat vlak? Achja, mensen zijn nu eenmaal mensen zeker.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd January 2009, 15:44
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Och, 'ik wist het niet' is een excuus om een excuus te geven hé. En dan nog.. de borden staan er! We denken gewoon nog teveel aan onszelf ja!
Ik weet zeker dat veel mensen denken: och, wat maakt het nu uit als ik iets sneller rijd OF waarom moet ik daar op letten, de anderen doen het ook niet!
Zoals Bart Staes zegt, een voorbeeld van het befaamde dikke ik..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd January 2009, 19:02
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Wie nog kan zegge "ik wist het niet". Elke 500 meter staat bijna een bord.
Vooral s'avonds is het erg heb ik zelf ondervonden. Er zijn er maar enkele die zich echt aan 90 km per uur houden. De rest steekt je gewoon voorbij met veel hogere snelheden. Sommige durven zelf te toeteren omdat jij je wel houdt aan de opgegeven snelheid.
Waar gaat de wereld toch naar toe...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th January 2009, 21:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Trager rijden, sneller op je werk?

Trager rijden, sneller op je werk?


BRUSSEL - Het is niet bewezen dat 90 kilometer per uur rijden meebrengt dat het verkeer vlotter verloopt, maar het loont wel de moeite om het uit te zoeken.



Wie vrijdag door te veel fijn stof in de lucht noodgedwongen met 90 per uur naar zijn werk reed, had het gevoel op een veel rustigere en vlottere manier te arriveren. Zou een permanente snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur de files niet voor een stuk de wereld uit helpen?

'Zo eenvoudig is het niet', zegt Chris Tampère, onderzoeker van de KU Leuven, afdeling verkeer en infrastructuur. 'Het is nooit bewezen dat je sneller en vlotter op je bestemming komt met een lagere snelheidsbeperking.'

'De beperking tot 90 km per uur wordt ingesteld als er te veel fijn stof in de lucht zit, en dat is alleen maar het geval als er geen wind of regen is. Met andere woorden: als het droge weersomstandigheden zijn. We weten dat regen file veroorzaakt. Dus is het weer hoe dan ook gunstig - dus met minder kans op filevorming - als er smogmaatregelen worden genomen. Dat sluit niet uit dat 90 kilometer per uur rijden een gunstige invloed kan hebben op de doorstroming van het verkeer, maar we weten dat niet zeker. Het zou wel interessant zijn om het eens na te gaan.'

Tampère heeft wel de verkeersgegevens bekeken naar aanleiding van blokrijden. 'Daaruit blijkt een hoge efficiëntie in de doorstroming. We hebben aan de overheid al voorgesteld om dat blokrijden grondig te evalueren, maar het fiat is nooit gekomen.'

Blokrijden, waarbij ook maximaal 90 per uur mag worden gereden, is enigszins anders. Spitsverkeer heeft een heel turbulent patroon, waarbij er veel mensen bij komen via opritten en veel weer mensen de snelweg verlaten via afritten. Terwijl bij blokrijden naar de kust veel mensen tegelijk naar dezelfde bestemming gaan.

'Je laat een blok vormen, je verbiedt om in te halen, de agent rijdt voorop en daarachter is wel een stuk onbenutte weg, maar daarna een stuk heel erg benutte weg. Iedereen, zelfs in het buitenland, evalueert deze maatregel positief. Als de mensen die blokrijden het gevoel hebben dat ze er beter aan toe zijn, is dat ook al heel wat. Maar bewezen is het niet. Ik denk dat de overheid bang is dat het onderzoek negatief zou uitvallen.'

Of altijd 90 per uur rijden ook betekent dat er geen fijnstofpieken meer zullen zijn, is al evenmin bewezen. Maar dat trager rijden met de juiste (hoge) versnelling minder uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaakt, is wel duidelijk.

In Nederland is op sommige delen van de weg de snelheid permanent verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. Bij dieselwagens betekende dat een daling van CO2-uitstoot van 15 à 25 procent en een daling van 24 tot 45 procent van de uitstoot van stikstofoxide, naast roet nog een andere stof die schadelijk is en vooral door dieselwagens wordt uitgestoten.

'De beste maatregel om de uitstoot van fijn stof te vermijden is dieselwagens uitrusten met een roetfilter', zegt Tobias Denys van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). De Vlaamse minister van Leefmilieu, Hilde Crevits (CD&V), voorziet in een premie voor wie zijn bestaande dieselwagen uitrust met een roetfilter. 'Maar dat soort roetfilters heeft veel minder effect dan een roetfilter die door de fabrikant op een nieuw geproduceerde personenwagen wordt geplaatst', zegt Denys. 'Een roetfilter op een bestaande auto laat de roetuitstoot met 30 tot 50 procent dalen. Een roetfilter op een nieuw geproduceerde auto laat de uitstoot met minstens 90 procent dalen.'

Een roetfilter op een nieuwe wagen is pas verplicht vanaf september 2009. Nieuw ontwikkelde voertuigen die nog gehomologeerd moeten worden, moeten vanaf dan met een roetfilter worden uitgerust. Modellen die al op de markt zijn, mogen nog zonder roetfilter geproduceerd worden tot januari 2011.

Vandaag, zaterdag, beslist de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu of de maatregelen tegen het fijn stof verlengd zullen worden of niet.


DS, 10-01-2009 (ig)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 11th January 2009, 12:26
jefdaemen's Avatar
jefdaemen jefdaemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Massenhoven
Posts: 136
Ik heb daarnet nog een doordachte stelling gehoord van minister Dedecker. Ik citeer: Een wagen die 90 km/h rijdt stoot 25% minder fijn stof uit, maar een wagen die stil staat stoot geen fijn stof uit.
Oké, klopt, maar het is wat complexer in dit geval.
Ik stel me toch vragen bij een algemene snelheidsbeperking van 90 km/h. Het is inderdaad het proberen waard, maar het zal veel tegenstand krijgen.
Ik ben er zeker van dat de snelheidsbeperking een positieve invloed heeft op het "fijn-stof-gehalte" en ik kan de initiatieven die er genomen worden, enkel toejuichen.
Als je op de snelweg rijdt, zie je aan de horizon een vieze, bruine smogband hangen. Als ik dat zie wanneer ik aan het rijden ben, heb ik absoluut geen probleem met die snelheidsbeperking.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th February 2009, 18:24
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Ik denk ook dat een algemene snelheidsbeperking van 90 km/u op zeer veel tgenstand zou stuiten.
Er zijn mensen die zich nu al niet aan de snelheidsbeperking van 120 km/u willen houden.
Langs de andere kant zou dit voor het milieu een goede zaak zijn en ik zou er ook geen problemen mee hebben.

En wanneer men smogalarm afkondigt, begrijp ik niet dat er mensen zijn die zich niet aan die snelheidsbeperking houden. Ik vind dat vrij egoïstisch.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.