actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2014, 15:51
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Waar kunnen kinderen nog leren zwemmen?

Waar kunnen kinderen nog leren zwemmen?

Meer en meer gemeentelijke zwembaden hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden en worden zelfs gesloten. Dat leidt tot grote problemen voor de basisscholen die steeds meer moeite moeten doen om een plaats te vinden voor de verplichte zwemles.
Leren zwemmen, het staat in de eindtermen van het basisonderwijs. In principe zou ieder kind dat school loopt in een Vlaamse school tegen het einde van het zesde leerjaar moeten kunnen zwemmen. Steeds meer gemeentelijke zwembaden hebben echter financiële problemen of worden zelfs helemaal gesloten. Hierdoor wordt het voor de basisscholen steeds moeilijker om een zwembad te vinden om die verplichte zwemlessen te organiseren.

Dany Punie van het Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid (ISB) maakt zich zorgen. "Een op de vijf zwembaden heeft wachtlijsten voor basisscholen", zegt Punie in "De ochtend". "Momenteel hebben de meeste basisscholen nog wel een aanbod, maar dit dreigt in de toekomst door geplande besparingen nog problematischer te worden."

Volgens het ISB wijken steeds meer ouders uit naar zwemclubs om hun kinderen toch maar te leren zwemmen, maar ook daar ontstaan stilaan lange wachtlijsten. "Zowel zwemclubs als de gemeenten zelf bieden zwemlessen aan, maar in praktisch elke gemeente zijn daarvoor wachtlijsten."

Gevonden op: De Redactie
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1959204

Commentaar:
Het is inderdaad zo dat de gemeentelijke zwembaden het moeilijker krijgen. Bij ons in de buurt, namelijk in Mortsel, is dit probleem ook aanwezig. Het zwembad is te oud en er is geen geld voor een opknapbeurt of voor een nieuw zwembad.

Mijn vriend geeft tegenwoordig op zelfstandige basis privézwemlessen aan kinderen tussen 5 en 11 jaar. Hij is er twee weken geleden (half april) mee gestart en geeft op verschillende dagen van de week zwemles. Eerst dacht hij dat er niet veel kinderen zich zouden inschrijven, maar momenteel zitten al zijn dagen al vol. Er is dus duidelijk een zeer grote vraag naar zwemlessen.

Deze zwemlessen gaan door in verschillende gemeentelijke zwembaden, maar het is niet altijd even simpel om een zwembad te vinden als zelfstandige om lessen in te geven. Ofwel is er een wachtlijst voor de lesgevers, ofwel is het zwembad niet lang genoeg open en kan hij er maar 2 lessen na elkaar geven. Zwemles geven is ook niet iets wat je op eender welke plaats kan doen, je hebt er een (gemeentelijk) zwembad voor nodig.

Ik hoop dat hij dit kan blijven doen en dat de zwembaden waar hij nu les in geeft, open blijven. Indien dit niet zo zou zijn, zal dit zijn werk beïnvloeden op een negatieve manier. Ook is dit nefast voor de kinderen die willen/ moeten leren zwemmen omdat er minder mogelijkheden zijn om deze kinderen zwemles te geven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2014, 16:40
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
De problemen in verband met plaatselijke zwembaden gaat bij mijn weten al een tijdje mee. Toen ik in het tweede leerjaar zat denk ik een aantal zwemlessen gehad te hebben waarna het zwembad - om hygiënische redenen - gesloten werd. Jaren heeft het pand er stof staan vangen.
Na al die jaren werd het zwembad uiteindelijk verbouwd (om dan, als ik me niet vergis, nog een keer gesloten te worden).

Uiteindelijk heb ik samen met mijn broer leren zwemmen in het zwembad van mijn grootouders. Ik had al een een kleine basis meegekregen van school, al kon het geen kwaad om extra ondersteuning te krijgen vanuit de school.

Al bij al vind ik het eveneens belangrijk, zoals de eindtermen voorschrijven, dat een kind leert zwemmen. Toch lijkt het me geen noodzaak (vanuit mijn eigen herinneringen) om kinderen doorheen heel de lagere school regelmatig zwemlessen te geven. Geef hen een kans een basis te vergaren waarop ze kunnen verder bouwen. Misschien lijkt een korting (ook al krijgen kinderen dit denk ik al?) gesponsord door de gemeente voor gemeentelijke dan niet het zwembad het dichtst bij het schoolterrein een (nood)oplossing?

Officieel heb ik misschien maar een brevet van 50m. Bij mijn grootouders heb ik verder leren zwemmen en uiteindelijk baantjes getrokken tot zo'n 2km.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2014, 14:45
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Bij ons, in Geel, doet het probleem zich ook voor. Tot een aantal jaren geleden waren het binnen -en buitenzwembad van de stad Geel van elkaar gescheiden. Ineens besloot men het binnenzwembad te vervangen door een ondergrondse parking, waardoor het buitenzwembad afgebroken werd en er een nieuw complex opgebouwd werd. Het vroegere binnenzwembad was niet uitgerust met schuifaf, springplank, bubbelbad, ... Er was dus meer dan genoeg plaats om drie verschillende basisscholen tegelijk zwemlessen te laten geven. Men dacht in de toekomst wel schuifaf, springplank, bubbelbad, ... te voorzien zodat er meer mensen aangetrokken zouden worden tot het nieuwe zwemcomplex. Dit heeft als gevolg dat er enorm weinig plaats is om kinderen lessen te geven.

Ikzelf ga één keer per week baantjes trekken. Eender welke dag ik ga zijn er een aantal kinderen aan het leren zwemmen met hun privéleraar. Dit komt hoofdzakelijk doordat de scholen volgens de ouders niet voldoende aandacht besteden aan het leren zwemmen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.