actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vla - Wal
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th June 2011, 16:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow ‘De barst in België... is er altijd al geweest’

'Het gaat bijzonder hard'

Jos Bouveroux, ‘De barst in België... is er altijd al geweest’, Antwerpen: Van Halewyck, 2011.


Gewezen Wetstraatjournalist Jos Bouveroux schreef een boek over de barst in België. Hij meent het. ‘Komen er dit najaar opnieuw verkiezingen en komen de N-VA en de PS er nog versterkt uit, dan kan het plots echt over Plan B beginnen te gaan.'


Met ‘De barst in België... is er altijd al geweest’ levert Jos Bouveroux een inzichtelijk geschiedeniswerkje af, dat meteen ook de huidige politieke crisis becommentarieert. ‘Het Belgische huwelijk tussen Vlamingen en Walen is voorbij’, leest de kaft.

“Ik beleefde vanop de eerste rij de strijd rond het Egmontpact. Toch is dit nu van een andere orde. We beleven absoluut unieke tijden. Ik heb nooit gedacht dat het zo ver zou komen. Ik volg het met verbijstering. Ten tijde van het Egmontpact was het ook woelig, en lag de politiek ook een paar jaar stil. Maar nu is het anders.’
(...)


Vandaag zitten we een jaar en een week zonder regering.

‘Historisch is dat de Vlaams-nationalistische partij de grootste partij van Vlaanderen is geworden en dat wellicht ook zal blijven. CD&V heeft zichzelf in de voet geschoten door een kartel aan te gaan met de N-VA. Het is CD&V dat de N-VA politiek geloofwaardig heeft gemaakt. Het is Yves Leterme die Bart De Wever in the picture heeft gebracht. Dankzij CD&V mocht De Wever voor het eerst mee aan tafel aanschuiven in Hertoginnedal. De rest kennen we.’

‘Nooit gezien is vooral dat de Vlaamse economische elite het separatisme niet meer afwijst. Het Vlaams-nationalisme was er voordien nooit in geslaagd om de leidende economische actoren achter zich te krijgen. In het beste geval hadden ze een deel van de middenklasse achter zich, met hier en daar wel een ondernemer die sympathie had voor de Volksunie. Nu is dat helemaal anders.’
(...)


Hoe gaat deze crisis eindigen?

‘Ik verwacht vooreerst verkiezingen in oktober. Bart De Wever stuurt daarop aan, om daarna met een nog sterker mandaat de Franstaligen het mes op de keel te zetten. Zo wil hij uiteindelijk toch de grote staatshervorming doorvoeren die van België een confederaal land maakt. Met verkiezingen en een nieuwe goede uitslag, waar alle peilingen toch op wijzen, kan hij de Franstaligen die er nog aan twijfelen of de N-VA wel een blijver is, met de neus op de feiten drukken.’

‘Er zal dan een federale regering overblijven met een pak minder bevoegdheden, en na die copernicaanse revolutie kan de Vlaamse deelstaat een veel rechtser beleid gaan voeren dan Wallonië. Dat is tenminste De Wevers strategie, maar of die ook lukt...’
(...)


Stevenen we af op de scheiding volgens u?

Alleen Brussel staat in de weg. Vlaanderen heeft de economische macht van Brussel nodig en Brussel heeft ook het Vlaamse hinterland nodig. Wat de Franstaligen nu doen met Wallobrux, vind ik erg gevaarlijk. Als de Franstaligen daarmee officieel zeggen dat Brussel zich afkeert van Vlaanderen, dan houdt niks het separatisme nog tegen. Dat maakt het de Vlaamse separatisten veel makkelijker om een minirepubliekje Vlaanderen uit te roepen. Voor alle duidelijkheid: ik ben Vlaamsgezind, maar een Vlaanderen dat als een soort Beieren aan de Noordzee verder zou moeten zonder Brussel, zonder wereldstad, daar bedank ik voor. (...)


DS, 18-06-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.