actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2017, 10:15
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Tandarts vanaf volgend jaar iets duurder

Tandarts vanaf volgend jaar iets duurder

Er is eindelijk een akkoord tussen tandartsen en ziekenfondsen over de tarieven die ze mogen aanrekenen. Dit jaar blijft de prijs voor de patiënt ongewijzigd, maar vanaf volgend jaar gaat het remgeld licht omhoog. "Voor de bevolking is dit een goed akkoord."

In eerste instantie zal de patiënt weinig merken van de tariefverhoging bij de tandarts. Voor 2017 blijft het remgeld, het aandeel dat je zelf betaalt, ongewijzigd. Dat meldt het Riziv, nadat de Nationale Commissie Tandheelkundigen-Ziekenfondsen (NCTZ) gisteravond laat een akkoord bereikte.

Er komt wel een indexering, waardoor tandartsen meer mogen aanrekenen. “Maar de patiënt zal dit dus niet voelen”, zegt Stefaan Hanson, woordvoerder van het Verbond van Vlaamse Tandartsen. Vanaf volgend jaar verandert dat. Dan gaat het remgeld met een halve euro omhoog. Wie niet regelmatig op controle gaat, zal nog een extra halve euro moeten neertellen.

Voor kinderen, preventieve controles en mensen met een verhoogde tegemoetkoming blijft de prijs exact dezelfde. Ook kankerpatiënten krijgen een betere terugbetaling, dankzij 3 miljoen extra fondsen uit het Kankerfonds. 

Eind vorig jaar raakten de tandartsen en de ziekenfondsen het niet eens over de nieuwe tarieven. Dat er opnieuw geen indexering zou komen, schoot bij de tandartsen in het verkeerde keelgat. “Ons materiaal is heel erg duur”, benadrukt Hanson. “Zonder indexering is het niet langer houdbaar.”

"Goed voor de bevolking"

Helemaal tevreden over het akkoord is hij niet. “Dit is vooral een goed akkoord voor de bevolking”, stelt Hanson. “De structurele onderfinanciering wordt hier niet mee opgelost. Er zijn heel veel zaken die onvoldoende terugbetaald worden of waar er te lage honoraria op staan.”

Toch zal het Verbond van Vlaamse Tandartsen het akkoord verdedigen bij hun achterban. “We vinden dit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Het akkoord gaat pas in als 60 procent van de tandartsen het goedkeurt.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/t...urder-b6e74938/
Verschenen: 13/04/2017 om 09:52
Geraadpleegd: 13/04/2017 om 10:09

Eigen mening: Bij het lezen van de titel was ik verbaast over de wijziging. Tandartsbezoeken zijn in het algemeen al erg duur dus een prijsverhoging vond ik niet terecht. Maar als je dan leest dat het over een indexering gaat is dit natuurlijk wel aanvaardbaar. Zoals de tandartsen aangeven wil ik wel geloven dat hun materiaal erg duur is en het zonder prijsstijging niet meer haalbaar is. Dat de stijging niet gebeurt voor kinderen, preventieve controles en mensen met een verhoogde tegemoetkoming vind ik zeker positief. De stijging van een halve euro is nu ook niet zo drastisch, wanneer er grondig aan je gebit moet gewerkt worden is het niet meer dan normaal dat je nu wat meer betaalt dan 5 jaar geleden. Kortom de stijging van het remgeld is volgens mij sterk genoeg onderbouwd en zoals je leest in het artikel beschermt het bepaalde groepen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.