actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2017, 14:09
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Kwart laatstejaars maakt oriënteringsproef

Ruim 15.000 laatstejaars uit het middelbaar onderwijs legden vorige maand de Columbus-proef af. De proef helpt leerlingen bij hun studiekeuze, maar is niet bindend.

In de test komen verschillende belangrijke onderdelen van de studiekeuze samen. Dat zijn: studievaardigheden, motivatie, interesse, wiskunde, taal en redeneren.

Na de paasvakantie kunnen alle deelnemende laatstejaars een persoonlijk feedbackformulier downloaden via de Columbus-website. Op basis daarvan kunnen de leerlingen een weloverwogen keuze maken voor hun vervolgstudie, maar het resultaat van de proef is niet bindend.

‘De test bestaat uit tien modules’, legt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) uit. ‘Ongeveer 10.000 leerlingen legden alle tien de modules af. Bovendien hebben we zeven modules voor een beperkte groep van voorlaatstejaars opengesteld, omdat we weten dat het studiekeuze-traject meestal al vroeger start dan het zesde jaar.’

De onderzoekers creëren zo een ruime dataset van antwoorden. Bovendien kunnen ze de resultaten van de deelnemers de komende jaren verder opvolgen. Dat gebeurt anoniem, met respect voor de privacy, en pas na de toestemming van de deelnemers.

Iets meer dan de helft van de 15.000 deelnemende laatstejaars kwam uit het algemeen secundair onderwijs en 37 procent uit het technisch.

‘In totaal zijn er ongeveer 60.000 laatstejaars’, zegt Crevits. ‘Dit was de tweede keer dat we deze proef aanboden. We blijven het instrument voort ontwikkelen, want het is uiteindelijk de bedoeling dat Columbus een plaats krijgt in het studiekeuzetraject van alle leerlingen uit de derde graad. De Vlaamse Onderwijsraad stelde al een draaiboek op om scholen de nodige handvatten te geven.’

Bron: De Standaard
Eigen mening: Ik vind dit een heel goed initiatief. Een studiekeuze maken is nu eenmaal niet makkelijk. Dat is het al niet voor leerlingen die de overstap maken naar het middelbaar en de tweede graad. Wat als je dan ineens een studiekeuze moet maken die mee een groot deel van je leven zal bepalen? Ik vind het belangrijk dat scholen hun leerlingen hier goed in begeleiden. Een initiatief als de Columbus- proef lijkt mij dan ook een heel goed initiatief.

Er zijn namelijk zo veel studierichtingen waardoor ik kan begrijpen dat het voor leerlingen vaak een 'warboel' lijkt. Bovendien zijn alle vakken nieuw en hebben ze geen idee wat ze kunnen verwachten van de leerinhoud. Ik denk dat veel leerlingen sommige studierichtingen onderschatten of het interesseert hun uiteindelijk niet waardoor ze een academiejaar kwijt zijn. Wat dan met de motivatie van deze studenten, de kosten voor de ouders, enzovoort?

Ik geloof dat de leerlingen door deze proef een betere studiekeuze kunnen maken doordat ze een beter zicht hebben op hun niveau, studeermethode, motivatie, interesses,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.