actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 19:33
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Op deze wegen komen er in 2015 trajectcontroles bij

Het aantal trajectcontroles op onze wegen zal tegen volgend jaar verdrievoudigen. Van 7 locaties nu, naar meer dan 20 in 2015. ‘Het is een erg goede zaak dat die nieuwe trajectcontroles vooral op secundaire wegen komen, waar bij ongevallen vaak ook voetgangers en fietsers gewond geraken’, reageert automobilistenclub VAB.

De eerste trajectcontrole dateert van de zomer van 2012, toen op het viaduct van de E17-autosnelweg in Gentbrugge een dergelijk controlesysteem in dienst werd genomen. Het meet de gemiddelde snelheid van een auto over een langere afstand. Wie het traject sneller aflegt dan de maximumsnelheid toelaat, wordt op het einde van dat traject geflitst en krijgt nadien een boete in de bus.

Automobilistenvereniging VAB, die een enquête uitvoerde rond dergelijke snelheidscontroles, is absoluut voor en dat is ook de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA), niet ontgaan. Hij onderschrijft de oproep van VAB en kondigde gisteren aan dat er in de toekomst in Vlaanderen veel meer zal worden ingezet op trajectcontrole. Er komen elf nieuwe trajecten in de regio Antwerpen, twee in Vlaams-Brabant en één in Limburg (zie kaart). Niet alle betrokken politiezones wilden echter nu al de locatie meedelen.

VAB vraagt de overheid wél de trajectcontroles voldoende aan te kondigen. ‘De bedoeling van de overheid moet zijn dat ze een gedragsverandering bereikt bij bestuurders. Niet in het geheim trachten zo veel mogelijk automobilisten op de bon te slingeren.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141013_01318613
13/10/2014

Eigen mening: Ik vind de uitbreiding van de trajectcontroles zeker een goede zaak. Volgens mij is dit een zeer efficiënt systeem dat er echt wel toe bijdraagt dat automobilisten beter op hun snelheid zullen letten. Bij de klassieke flitspalen ziet men namelijk vaak dat mensen vlak voor de flitspaal afremmen om daarna opnieuw te versnellen. Op deze manier hebben de flitspalen dus weinig nut. Met de trajectcontrole heeft men een slimme manier gevonden om dit probleem aan te pakken: nu zullen de automobilisten hun snelheid wel over een langere afstand moeten aanpassen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2014, 19:11
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Ik vind het goed dat trajectcontroles uitgevoerd worden. Vele bestuurders laten zich vangen na het zien van de eerste flitspaal en gaan meer gas geven, maar worden bij de volgende flitspaal al snel gepakt. Ik sta dus volledig achter dit concept. Het verlicht ook het werk van de normale politieagenten die zich minder gaan moeten bezig houden met snelheidscontroles en zich meer kunnen focussen op andere begane overtredingen die ook zeer gevaarlijk zijn.

Waar ik me wel vragen bij stel is het bekend maken van deze trajectcontroles. Waarom moeten de plaatsen van de trajectcontroles meegedeeld worden? Waarom moeten flitsmarathons aangekondigd worden? Waarom moeten de radiozenders steeds vermelden waar ‘de vallende sterren’ zich bevinden? Mensen horen dit en passen hun rijstijl op deze punten aan, dat is niet echt de bedoeling, want even later gaan ze terug versnellen. Mensen zouden altijd en overal op hun snelheid moeten letten en niet enkel op deze punten. Volgens mij werk je dit zo wel in de hand.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.