actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 18:02
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Antwerpen: Stadslijst wil dat Groen betrokken blijft

Antwerpen: Stadslijst wil dat Groen betrokken blijft

dinsdag 06 november 2012, 17u27

ANTWERPEN - De Stadslijst van CD&V en SP.A in Antwerpen betreurt het dat Bart De Wever niet meer wil onderhandelen met Groen over een bestuursakkoord voor Antwerpen. De partij vraagt dat Groen wel betrokken blijft.

De mededeling van de Stadspartij is erg kort. 'De Stadslijst heeft kennis genomen van het feit dat Bart De Wever niet meer wil onderhandelen met Groen. We betreuren dat en vragen dat Groen alsnog betrokken blijft bij de Antwerpse formatiegesprekken.'

Vanmorgen had Bart De Wever (N-VA) Groen aan de kant geschoven als mogelijke coalitiepartner in Antwerpen. De coalitiegesprekken die de Antwerpse formateur voert, zullen vanaf nu zonder Groen doorgaan, zei hij.

De Wever vindt de visie van Groen op mobiliteit (lees: de Oosterweelverbinding) een struikelblok, zei hij vanmorgen na afloop van het onderhoud met zijn andere gesprekspartners.

'Hun positie op het vlak van mobiliteit ten opzichte van die van de Vlaamse regering maakt het voor mij, als lid van een partij die deel uitmaakt van die regering, onmogelijk om met hen verder te gaan', vindt de formateur. 'Groen zet zichzelf daarmee buitenspel.'

Hoewel de Stadslijst van uittredend burgemeester Patrick Janssens de voorbije weken al had verklaard alleen in een coalitie te willen stappen met Groen erbij, wil De Wever dus zonder Groen verder. De Stadslijst herhaalde vanmiddag nog eens zijn standpunt, met de vraag om Groen erbij te houden.

Hoe hard de Stadslijst dit speelt, is niet duidelijk. Maar als de Stadslijst plots zonder Groen zou onderhandelen, zou dat wel een bocht van 180 graden inhouden. Niet erg waarschijnlijk dus.

Of het nu niet erg moeilijk wordt om een meerderheid te vinden, wilde De Wever vanmorgen niet zeggen. 'Ik heb een concreet voorstel gedaan en hoop dat de anderen daar positief en constructief op zullen reageren', hield hij zich op de vlakte.

Concreet voorstel aan Open VLD en Stadslijst

De Wever heeft vanmorgen een 'concreet voorstel' gedaan aan Open VLD, de Stadslijst (SP.A en CD&V) en zijn eigen partij N-VA over hoe het nu verder moet.

Over de kritiek van de Stadslijst op zijn nota, zei De Wever niet te veel. 'Ieder mag zijn opinie hebben over de nota. Ik hoop wel dat iedereen zich constructief zal opstellen.' Zijn rechterhand Liesbeth Homans stelde klaar en duidelijk: De nota is 'helemaal niet asociaal of een doorslagje van ons programma.'

Open VLD heeft overigens wel positief gereageerd op de nota van De Wever. 'In de nota zitten een aantal goede aanzetten', vindt Open Vld-lijsttrekker Annemie Turtelboom. 'Ik roep nu de andere partijen op om hun verantwoordelijkheid te nemen en duidelijk te kiezen voor oppositie of meerderheid, zodat de onderhandelingen echt kunnen starten.'

Link: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121106_021

Bron: De Standaard

Mening:
Ik vraag mij af of wij nog wel van politiek kunnen spreken hier in België. Ik denk dat het woord vriendjespolitiek de meest juiste benaming is voor de politiek hier. Bart De Wever heeft het vooral voor het zeggen nu. Veel politici kunnen dit gewoonweg niet verkroppen en werken tegen. Ik kan heel goed begrijpen dat hij niet met een partij kan samenwerken die over bepaalde zaken helemaal anders denkt. Dan is het toch best om zo'n partij aan de kant te zetten? Anders komen er helemaal geen onderhandelingen! Ik snap trouwens ook niet waarom zoveel partijen tegen de N-VA zijn. Geef ze toch een kans zou ik denken? De Vlaming heeft vooral voor deze partij gekozen, omdat we verandering willen! Wij, Vlamingen willen niet meer opdraaien voor mensen die niet willen werken of voor die asielzoekers die hier van de steun komen leven! En dat is wat Bart De Wever ook niet meer wil. Iedereen werken of je krijgt gewoon niets. Als dit in Amerika zo kan, kan dat hier ook. Mijn mening is dat alle politici grote, kleine kinderen zijn die elkaar niets gunnen en maar uit hun nek kletsen. Denk maar aan anti-coalities tegen N-VA bijvoorbeeld. Echt belachelijk. Maar gelukkig zijn er dan nog politici met verstand die oproepen om eens mee te werken, want anders zullen de onderhandelingen weer oh zo lang moeten wachten, wat waarschijnlijk het geval zal zijn... En mensen kunnen ook maar beter stoppen met denken dat N-VA zoiets is al Vlaams Belang. Iedereen mag blij zijn dat er eens een partij aan de top staat dat goede veranderingen wil doorvoeren. Het is niet zo omdat N-VA een nationalistische partij is, dat ze extreem is. Op echt elk vlak wil deze partij positieve dingen doen en dat zonder racisme. Ze vragen enkel aan bepaalde groepen in de maatschappij om ook eens hun steentje bij te dragen. Wil je Belg worden, zal je ook als een Belg moeten leven, werken,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.