actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2011, 09:57
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
"Zittend bestaan tweede doodsoorzaak"

Lichamelijke inactiviteit is de tweede doodsoorzaak in de westerse wereld. Op nummer één staat roken en op de derde plaats alcoholgebruik. Van alle doden per jaar in de rijke landen is 16 procent het gevolg van een zittend bestaan. Door de vergrijzing zullen de maatschappelijke kosten van lichamelijke inactiviteit de komende decennia fors toenemen. Dat zegt bijzonder hoogleraar Bewegingswetenschappen Matthijs Hesselink van de Universiteit Maastricht.

Fragiel en broos
Wesselink voorspelt dat er over niet al te lange tijd een grote groep oude mensen zal zijn die door afgenomen mobiliteit fragiel en broos is en veel ziekenhuiszorg nodig zal hebben. Voorts constateert hij dat de vele algemene leefstijladviezen en voorlichtingscampagnes over meer bewegen weinig zoden aan de dijk hebben gezet. Hij pleit daarom voor een persoonlijk beweegadvies-op-maat voor iedereen.

"Pech is mogelijk"
"Want je kan pech hebben: bij de één gaat de fitheid veel meer vooruit dan bij de ander met eenzelfde trainingsprogramma en dat is waarschijnlijk genetisch bepaald. Een kwestie van de verkeerde ouders", zegt de hoogleraar.

Goede genen
Onderzoek heeft volgens hem aangetoond dat ratten met een hoog loopvermogen veel fitter en gezonder waren dan ratten met een laag loopvermogen, terwijl beide groepen niet trainden. Mensen met een laag loopvermogen kunnen wel dezelfde gezondheidstoestand bereiken als degenen met de 'goede genen', maar moeten zich daar voor inspannen. "Als uw genen het niet toestaan vanuit de luie stoel te hopen op een goede gezondheid kunt u maar beter in beweging komen", aldus Hesselink. (anp/svm)

Bron: www.demorgen.be

Mening: Ik vind het zeer onrustwekkend dat 16 procent van alle doden per jaar in de rijke landen het gevolg is van een zittend bestaan! Ook dat lichamelijke inactiviteit de tweede 'populairste' doodsoorzaak is in de westerse wereld vind ik schrikwekkend.

Ik kan niet begrijpen dat je als mens de hele dag voor de televisie kan zitten of gewoon nooit iets van beweging / sport doet. Sport en beweging houdt je gezond, daarvoor alleen al zou je toch meteen gaan sporten! Het is dan ook nodig dat er voor mensen die lichamelijk inactief zijn, een persoonlijk beweegadvies-op-maat komt. Zo kunnen deze mensen sporten op hun eigen tempo en kunnen ze zo werken aan een betere fysiek.

Ik hoop dat, als mensen dit artikel lezen, iedereen zich geroepen voelt om te sporten. Want zoals nu toch wel bewezen is, is sporten heel gezond!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2011, 17:02
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
"Zittend bestaan tweede doodsoorzaak"

Ik kan eigenlijk goed begrijpen dat dit één van de grote doodsoorzaken is op dit moment. Maar als we niet oppassen, kan dit wel eens DE doodsoorzaak worden binnen een aantal jaar. Vandaag de dag is het eigenlijk al bij jongeren te merken dat lichamelijke inactiviteit een feit is. Jongeren bewegen op dit moment al veel te weinig, dus dit zal ook gevolgen hebben voor de toekomst. De grote oorzaak op dit moment, is de enorme populariteit van het internet. Jongeren zitten liever achter de computer, dan dat ze buiten gaan sporten of zich gewoon gaan amuseren met hun vrienden. Dit is in feite dus ook een oproep naar de jeugd van vandaag. Er moet dringend iets veranderen aan hun houding, anders kan dit wel eens grote gevolgen hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th April 2011, 22:23
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Ik heb bij dit artikel toch wel enkele bedenkingen, ik denk dat zittend werk onrechtstreeks kan leiden tot sterven. Maar ik denk dat overgewicht en een ongezond eetpatroon zeker niet te onderschatten valt, aangezien veel Belgen tegenwoordig te kampen hebben met overgewicht. Wordt zwaarlijvigheid tegenwoordig dan als normaal beschouwd? Bovendien, hoe kan men dit eigenlijk onderzoeken? Want volgens mij sterven er ook veel mensen bij ongevallen en gewoon van ouderdom. Ik vind dat er aan dit artikel toch iets niet klopt, maar het kan ook gewoon aan mij liggen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th April 2011, 12:57
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Van een zittend bestaan kan je sterven? Oké dit geloof ik graag want als je nooit beweegt kan je niet fit zijn en kun je meer kans hebben om te sterven. Maar als ze de mensen willen aanmoedigen om geen zittend bestaan te leiden, hoe gaan ze dit dan doen? Kinderen zitten al 8 uur per dag op school ( oke er zijn speeltijden voorzien ), volwassenen die een kantoorjob hebben zitten ook 8 uur per dag. Als ik 8 uur per dag les heb, en smorgens van 7 uur van huis ben en pas savonds om 7 uur thuis kom van de school dan heb ik geen zin meer om dan nog gaan te lopen of fitnissen of zoiets dergelijks. Als ze alle mensen echt aan het bewegen willen krijgen zullen ze met een heel goed idee moeten afkomen om tijdens de werk/schooluren te kunnen sporten misschien kunnen we de les volgen vanop een loopband ofzo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.