actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2011, 15:10
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
EU daagt België voor rechter wegens teveel aan fijn stof

De Europese Commissie heeft beslist België voor het EU-Hof van Justitie te dagen omdat er in acht delen van het land nog steeds teveel fijn stof in de lucht zit. België had uitstel gevraagd voor de naleving van de fijnstofnormen, maar krijgt dat niet. Als ons land niet snel werk maakt van een correcte behandeling van het afvalwater, dreigt de Commissie bovendien ook daarvoor naar de rechter te stappen.

Europese lidstaten moeten sinds 2005 zorgen dat het fijn stof in de lucht bepaalde grenswaarden niet te vaak overschrijdt. Fijn stof is immers schadelijk voor de gezondheid. In totaal mogen de normen niet meer dan 35 keer per kalenderjaar overschreden worden, maar op acht plaatsen in België blijft het fijn stof vaker pieken. De problemen doen zich in elk van de drie gewesten voor.

Voorts duiken ook bij het stedelijk afvalwater problemen op. Hoewel dat sinds 2005 verplicht is, telt België nog steeds 67 kleine gemeenten die nog niet aangesloten zijn op een rioleringssysteem en 116 kleine gemeenten die nog geen installaties hebben voor secundaire behandeling. Vlaanderen en Wallonië boekten al vooruitgang, maar de Commissie waarschuwt dat extra inspanningen nodig zijn. Volgen die niet, dan kan de Commissie ook hiervoor naar het EU-hof stappen.

De zaak komt bovenop een ander Belgisch dossier over grotere steden en gemeenten waarvoor België in juni 2010 al voor de tweede keer naar het Hof verwezen werd. Grote steden en gemeenten moesten de regels al tegen 1998 en 2000 toepassen.

Eigen mening:

Ik vind het niet meer dan juist dat België op de vingers wordt gewezen omdat ze te veel stof in de lucht hebben. Ik denk dat België meer kan doen om de hoeveelheid naar beneden te krijgen. Gezonde lucht ‘overkopen’ van landen die het goed doen vind ik eveneens not done. Fijn stof is schadelijk voor de gezondheid dus het is belangrijk voor de burgers dat er gezonde lucht hebben. Gezondheid is immers topprioriteit! Als er geen enkel gewest hier in slaagt, vind ik het wel schrijnend. Problemen met afvalwater is ook niet goed de beste reclame voor ons land. Het is wel goed dat ze al vooruitgang hebben geboekt maar ik snap niet hoe het mogelijk is dat de doelstellingen nog niet bereikt zijn als de regels in de grote steden en gemeenten al in 1998 en 2000 moesten toegepast zijn. Ik vind dit geen punt om op de stapel van lopende zaken te leggen, er zouden concrete stappen ondernomen moeten worden. Dus: Belgie doe een inspanning om het beter te doen, je kunt het wel als je wilt !

Bron: De Morgen online (belga/sps)
06/04/11, 13u34
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.