actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2015, 17:58
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Stemmen mag in Estland vanaf 16 jaar

In Estland is de kiesgerechtigde leeftijd bij de gemeenteraadsverkiezingen verminderd. Vanaf de komende verkiezingen in 2017 krijgen 16- en 17-jarigen de kans om op lokaal politiek vlak mee te beslissen in de Baltische republiek.

In het parlement in de hoofdstad Tallinn stemden woensdag 62 afgevaardigden voor een daling van de kiesgerechtigde leeftijd. Jongeren van 16 en 17 jaar kunnen vanaf de gemeenteraadsverkiezingen in 2017 mee beslissen op lokaal politiek vlak. 10 politici stemden tegen, 19 anderen hebben zich onthouden.

De daling moet jonge mensen tot meer maatschappelijke betrokkenheid motiveren. Estland is het tweede land van de Europese lidstaten - na Oostenrijk - waar de leeftijd zestien jaar is.

Volgens het parlement zijn er in Estland rond de 24.000 jongeren van 16 en 17 jaar. De verminderde kiesgerechtigde leeftijd heeft enkel betrekking op de verkiezingen zelf en geldt niet voor de kandidaten, die de volwassen leeftijd moeten hebben.

Bron:
De Standaard - 6 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150506_01666955

Eigen mening:
Ik snap wel dat ze de leeftijd verlagen naar 16 jaar omdat er zo meer jongeren inspraak hebben in hun eigen toekomst, maar langs de andere kant betwijfel ik het of de jongeren wel mee zijn met de politiek. Want eerlijk gezegd weet ik ook niet altijd waar sommige partijen aan willen werken voor/na de verkiezingen. Ik weet wel dat dit belangrijk is voor mijn toekomst en die van anderen, maar ik vind het gewoon niet altijd even interessant om op te zoeken aan welke zaken een politieke partij nu aan het werken is.
Ik snap dan ook heel goed dat de jongeren van 16 jaar hier niet helemaal mee akkoord gaan, want nu moeten ze ook gaan stemmen... Anderen van 16 jaar zijn het hier dan weer helemaal akkoord mee omdat ze erg geďnteresseerd zijn in politiek en alles wat hiermee te maken heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.