actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2010, 09:33
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
N-VA opent aanval op snel-Belgwet

N-Va pleit ervoor om de criteria om in aanmerking te komen voor naturalisatie volgens de snel-Belgwet aan te scherpen. Zo zou onder meer de taalkennis getest moeten worden en moet de aanvrager minstens zeven jaar in ons land verblijven, vindt de partij.

Tussen 2000 en 2009 werden iets meer dan 69.102 mensen genaturaliseerd tot Belg op basis van de snel-Belgwet. 52 procent van de 132.000 aanvragen werden dus goedgekeurd door de bevoegde Kamercommissie. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerleden Sarah Smeyers en Theo Francken, die in deze momenteel verlamde commissie zitten, opvroegen.

Tot Belg genaturaliseerd worden kan op twee manieren. Ofwel door een 'nationaliteitsverklaring', wat minstens zeven jaar verblijf inhoudt in ons land. Ofwel kan de nationaliteit sinds 2000 door de Kamer bij wijze van 'gunst' worden verleend aan wie minstens drie jaar in ons land verblijft en ouder dan 18 jaar is.

Dat inmiddels 69.000 mensen van deze 'gunst' genoten, bewijst volgens Smeyers en Francken dat de gunst is verworden tot een standaardprocedure. Ze willen de criteria van de snel-Belgwet aanscherpen door taalkennis te checken en een minimaal verblijf van zeven jaar voorop te stellen. Hun Kamercommissie moet zich vóór de jaarwisseling daarover uitsprekend.

De snel-Belgwet naturaliseert vooral Marokkanen, Congolezen, Turken, Serviërs en Russen, in die volgorde. Het aantal goedgekeurde aanvragen ligt zowat tien procent hoger in Franstalig België dan in Vlaanderen, waar amper 48 procent van de aanvragers 'slaagt'.

De Standaard 7-11-2010


Eigen mening:

Als dit goedgekeurd wordt zou dat een goede zaak zijn. We zijn nu eenmaal een klein landje en we kunnen maar zoveel migranten aannemen als we kunnen. We zitten eigenlijk al lang vol. Maar moeten we dan iedereen voor gesloten deur laten staan? Neen. Zij die het echt verdienen, die hier kunnen en willen integreren moeten een kans krijgen. Maar wat mij betreft mogen ze de criteria om te bepalen wie belg mag worden nog meer verscherpen dan enkel een taaltest en 7 jaar verblijf in ons land. Klinkt hard, maar het moet. Want uiteindelijk is de kans wel groot dat je de taal kent als je hier al 7 jaar woont. Dus waar zit dan de moeilijkheidsgraad? Als je na 7 jaar de taal nog niet kent dan heb je het gewoon vertikt om moeite te doen.
Diegenen die het echt willen en er alles voor zullen doen zijn het waard om belg te worden. Maar met een nieuwe lading OCMW-bezoekers zijn we absoluut niet gediend.
Dus N-VA doet nu een goede voorzichtige poging, maar als we ooit eindelijk een regering hebben mag er van mij nog een nieuw en nog een strenger voorstel komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th November 2010, 12:18
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
N-VA opent aanval op snel-Belgwet

Ik ben volledig akkoord met de verscherping van de snel-Belgwet. Zo goed als iedereen die tegenwoordig in ons land komt aankloppen mag hier blijven. Nu, ik heb geen probleem met vreemdelingen, maar als zij hier komen wonen moeten ze de nodige inspanningen doen om zich aan te passen aan ons. Niet andersom! Ze moeten onze taal leren beheersen om zichzelf maar ook anderen te kunnen (be)helpen. Ook moeten ze onze waarden, normen en wetten leren kennen en deze respecteren. Als dit gebeurt heb ik geen probleem met de integeratie van deze mensen in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th November 2010, 10:50
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
N-VA opent aanval op snel-Belgwet

Ik ben eveneens akkoord dat de snel-Belgwet aangescherpt moet worden. België is een van de dichtstbevolkte landen in Europa. Als de bevoegde Kamercommissie steeds maar immigranten de nationaliteit van Belg geeft, al dan niet door na te gaan of deze mensen het echt wel verdienen om Belg te zijn, zal er geen einde komen aan het opeengepakte gevoel. De criteria die N-VA opstelt zijn niet te veel gevraagd. Ik vind dat je pas Belg kan zijn wanneer je de waarden en normen van ons respecteert en zelfs voor een deel overgenomen hebt. Natuurlijk is de taal vlot beheersen ook een belangrijk punt. Dit alles is in mijn ogen mogelijk in 7 jaar tijd. Wanneer immigranten dan de taal nog niet voldoende beheersen, is dit een teken dat ze zich niet voor 100 % hebben ingezet en vind ik dat ze de nationaliteit Belg niet waardig zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th November 2010, 17:08
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Langs de ene kant vind ik het een goed idee dat deze wet wat verscherpt wordt. Zo kunnen we er zeker van zijn dat vreemdelingen zich optimaal kunnen aanpassen in ons land. De beheersing van onze taal is een vereiste vind ik.

Het is ook zo dat er inderdaad erg veel mensen immigreren naar ons kleine landje. Maar ik sta zeker en vast open voor deze mensen. Zo kunnen ook wij genieten van een verscheidenheid aan cultuur en mensen. We moeten niet enkel onze cultuur naar voren schuiven. Niet enkel zeggen dat zij zich moeten aanpassen aan onze cultuur. Dit is natuurlijk wel zo, maar dit gaat langs twee kanten vind ik. De Belg moet natuurlijk ook openstaan voor andere culturen. Als we deze wetten steeds blijven aanscherpen, zal het binnenkort voor niemand nog mogelijk zijn om te immigreren naar België. Dit zou ik toch zonde vinden, om nog maar te zwijgen van de vermindering aan diversiteit. Verdraagzaamheid en begrip zijn hierbij het minimum. Denk maar eens na of jij na 7 jaar jezelf volledig zou hebben kunnen aanpassen in een compleet vreemd land...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd November 2010, 15:00
De Ceulaer Alexander De Ceulaer Alexander is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 15
Het is al jaren zo dat mensen van vreemde origine zich moeten integreren in onze maatschappij. Toch verloopt dit niet altijd even goed. De immigrant wordt slecht ontvangen in zijn buurt of de immigrant maakt er zelf een zootje van en maakt zo een groeve voor alle andere immigranten.

Voor beide is het aanpassen aan de nieuwe situatie en beide moeten ze samen er het beste van maken. In de realiteit ligt dit vaak anders ,een teveel aan immigranten in één gebouw leidt tot onrust en vlucht van de autochtone bevolking bv. Chicago blokken. Een teveel aan immigranten in één dorp leidt tot vlucht van de autochtone bevolking bv. Borgerhout. Deze taferelen spelen zich af in en rond de grote steden. Op het platteland zien we deze problemen niet zo vaak. Een immigrant die naar het platteland trekt komt daar vaak als enige aan. Hij moet contact zoeken met de bevolking en gaat op die manier de gebruiken en tradities leren kennen van zijn nieuwe leefwereld. Hij gaat zich veel beter aanpassen aan de autochtone bevolking en zelden geeft dit grote problemen( ze respecteren elkaar meer)

. In de Stad is dit geheel anders , als je als immigrant naar een grote stad trekt heb je al een hele buurt/wijk die van dezelfde origine is de immigrant gaat zich niet aanpassen aan de oorspronkelijke bevolking, maar gaat verbroederen moet de andere immigranten. Zo bouwt men op een kleine gemeenschap met eigen normen en waarden die niet altijd overeenkomen met onze eeuwenoude waarden. Die vooral gebaseerd zijn op het christelijke denken. Deze komen dan in contrast met de waarden van de islam, jodemdom,…

Daarom is het zeer moeilijk om te kunnen leven in een multiculturele samenleving. Omdat als deze elementen samengevoegd moeten worden. En dit botst meermaals zodat men nooit echt van een perfect multiculturele samenleving kan spreken.

Daarom is het misschien beter dat men de immigrant eerst onze taal aanleert en laat kennismaken met onze waarden en normen zodat deze aanvaard kunnen worden! Dit duurt wel langer maar is volgens mij veel effectiever!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.