actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 08:08
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Stroomfactuur leefloners stijgt met 209 euro

Stroomfactuur leefloners stijgt met 209 euro

Net de 216.000 gezinnen die het moeilijk hebben, zoals leefloners, moeten het meeste extra ophoesten voor stroom. Die factuur stijgt bij Vlamingen met een sociaal tarief voor elektriciteit nog meer dan bij een doorsneegezin, zo schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws donderdag.

“Een stijging van de distributienettarieven samen met enkele fiscale maatregelen leiden tot een forse verhoging van de elektriciteitsfactuur”, schrijft Eandis in een brief aan de OCMW’s. “Deze evolutie heeft een grote invloed op het bestedingsbudget van een groep inwoners die het doorgaans al financieel moeilijk heeft.”

Volgens Eandis kan de elektriciteitsfactuur voor Vlamingen met een sociaal tarief maar liefst 57 procent toenemen. Acht procent van de huishoudelijke klanten vallen daaronder, dus zowat 216.000 Vlaamse gezinnen. Doorsneegezinnen zouden tot 52 procent extra betalen.

Turteltaks

De doorrekening van de vennootschapsbelasting op intercommunales, de btw-verhoging, de afschaffing van de gratis stroom en de stijging van de distributienettarieven laten zich bij de mensen met een leefloon dus extra hard voelen. Enkel de “Turteltaks” voorziet een lagere impact voor wie het moeilijk heeft.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 29/10/2015)

Mening

Schandalig noem ik zoets. Ik denk dat diegene die meer verdienen juist meer moeten betalen, als de armen. Oké, zij zullen wel meer moeten betalen, door hun hoger verbruik, maar toch denk ik dat het voor hen niet zo heel veel kan schelen dat de prijzen omhoog gaan. Het doet me sterk denken aan het Matteüseffect waarbij de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer.
Doorsneegezinnen zouden de helft van wat ze nu betalen, nog eens moeten bijbetalen. Men maakt in dit artikel grote heisa over de factuur van leefloners die met 57% zal stijgen, maar de factuur van een 'gewoon' gezin stijgt ook met 52%. Ik vind dit weinig verschil, maar hier wordt niets over gezegd.

Laatst aangepast door L*ura.present : 29th October 2015 om 08:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.