actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 13:52
i*is.huybrechts i*is.huybrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: WECHELDERZANDE
Posts: 26
Meisje(15) is jongste die sterft aan zeldzame vorm van dementie

De 15-jarige Shanna uit Sint-Agatha-Berchem kampte al 7 jaar met een zeldzame vorm van dementie. Na een lange strijd is het meisje nu bezweken aan de slopende ziekte, ze kon al een aantal jaar niet meer spreken of bewegen.

Shanna was acht toen ze ziek werd, haar mama Martine Weidner herinnert zich de dag nog dat ze met hoofdpijn van school thuiskwam. Daarna werd ze regelmatig getroffen door epilepsieaanvallen, liet haar geheugen het afweten, uiteindelijk kon het tienermeisje zelfs niet meer bewegen en werd ze een gevangene in haar eigen lichaam. Dankzij een hersenbiopsie stelden de artsen de zeldzame diagnose van neuroserpine. Deze ziekte treft zelden kinderen, dat meldt de krant Het Nieuwsblad.

Volgens dementie-expert Bart De Strooper is Shanna het jongste meisje ooit om te overlijden aan neuroserpine. "De mogelijkheid om een medicijn te ontwikkelen tegen deze ziekte bestaat zeker, wat het mogelijk zou moeten maken om dit soort overlijdens te voorkomen. Maar omdat de ziekte zo zeldzaam is, investeren farmaceutische bedrijven het liefst in medicatie om voorkomende ziekten te bestrijden. Ze hebben namelijk maar een aantal jaar voor het patent van dit soort pillen verstreken is om winst te maken."

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...m_content=daily

Persoonlijke reactie:

Ik vind het super erg dat ze het meisje uiteindelijk niet hebben kunnen helpen, laten we zeggen aan haar lot hebben moeten overlaten. Ik vind het toch een ernstige ziekte die men zeker en vast niet moet onderschatten voor zowel de patiënt als de familie er van. Het feit dat deze medicatie niet rendabel genoeg is voor de farmaceutische bedrijven vind ik geen goed excuus voor het niet maken hiervan. Iedereen verdient een kans en zeker het leven van ieder individu. Stel u voor dat de dochter,zoon, moeder, vader...eender wie van de bazen van de farmaceutische bedrijven het zou krijgen zou men dan ook zeggen dat het niet rendabel genoeg is? Denk het niet, zo denk ik er dan toch over.

Laatst aangepast door i*is.huybrechts : 22nd October 2013 om 13:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.