actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2013, 08:17
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Man veroordeeld voor 45 jaar oude moord tijdens Culturele Revolutie

Een tachtiger is in het oosten van China veroordeeld tot 3,5 jaar cel voor een moord die hij pleegde ten tijde van de Culturele Revolutie.

De man, Qiu Riren, werd op 18 februari in zijn woning berecht. De debatten duurden amper een dag. Hij stond terecht omdat hij in 1967 een arts doodde die werd beschuldigd van spionage. Hij zou de geneesheer hebben gewurgd en nadien zijn benen hebben afgehakt, alvorens hij het slachtoffer begroef.

Het proces over een misdaad die plaatsvond tijdens de Culturele Revolutie (1966-1976), een periode waarin miljoenen mensen werden gedood in een chaotische context, weekte heel wat kritiek los in China, met name over de laattijdige zitting en de arbitraire kant van de vervolgingen.

"De grootste misdadiger van de Culturele Revolutie wordt niet verantwoordelijk gesteld, terwijl een moordenaar van gemeen recht na decennia voor zijn daden terecht moet staan", hekelde Liu Xiaoyuan, een jurist die bekend staat om zijn strijd voor de rechtsstaat in China. De Chinese pers verklaarde dat de vertraging in het proces er kwam doordat Qiu dertig jaar lang vluchtvluchtig was. Zijn arrestatie vond pas in juli 2012 plaats.

Bron: De Morgen 3/04/2013

Mening: Zoals in het artikel al aangehaald word, vind ik het raar dat hij pas zo laat een straf krijgt. In dit geval denk ik dat de straf niet echt zijn vruchten zal afwerpen. Je bestraft namelijk niet meer de persoon die hij toen was. Je bestraft de persoon die gedurende dertig jaar vele veranderingen is ondergaan. Hij is dus eigenlijk een andere persoon geworden. Dit kun je een beetje vergelijken met de doodstraf. Wanneer de beschuldigde zijn dodelijke injectie krijgt, is hij vaak niet meer de persoon die hij was toen hij zijn misdaad pleegde. Hier wordt dus een verkeerd persoon berecht. Natuurlijk vind ik dat een persoon gestraft moet worden voor zijn daden, maar niet dertig jaar later! Een straf is nodig maar moet kort na de feiten volgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th April 2013, 12:56
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
In dit geval is het zo dat feiten niet verjaren, dit is lang niet zo'n slecht idee denk ik. Ik ben er van overtuigd dat men hoe lang na de feiten ook nog steeds een straf verdient. De context is in dit geval natuurlijk wel heel anders. Zoals het artikel zegt was het een chaotische tijd midden in de culturele revolutie. Daarom ben ik er van overtuigd dat er nog veel 'misdadigers' rondlopen in China die ook een straf verdienen. In zulke gevallen zou men een alternatief kunnen bedenken. Hierbij denk ik aan een soort werkstraf of iets dergelijks.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th April 2013, 14:56
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Sofie haalt in haar eigen mening iets zeer interessant aan, ze zegt dat de veroordeelde na dertig jaar niet meer dezelfde persoon is en dat daarom de veroordeling eigenlijk niet meer zinnig is. Ik ben het met haar eens dat mensen veranderen, maar moeten we dan vergeten dat de veroordeelde een andere mens gruwelijk om het leven heeft gebracht? ik vindt dat het gerecht dit niet mag negeren maar er moet wel een gepaste straf gegeven worden, het feit dit de moord 45 jaar geleden gepleegd is en dat de veroordeelde zo lang op de vlucht geweest is mag niet vergeten worden. De culturele revolutie was een zeer woelige periode waarin vele misdaden gepleegd werden op alle niveaus van de samenleving. Dit proces toont dat de Chinezen hun verleden niet negeren maar het durven confronteren, voor mij is dit dus een goede zaak.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.