actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2013, 19:21
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
"Schandalen in Vaticaan echte reden aftreden paus"

Terwijl hijzelf had gezegd niet meer de kracht te hebben om de katholieke kerk te blijven leiden, heeft de gezaghebbende Italiaanse krant La Repubblica vandaag gesuggereerd dat de verrassende beslissing tot abdicatie is gevallen nadat paus Benedictus XVI (85) een rapport omtrent de omvang van seks, corruptie en machtshonger in het Vaticaan onder ogen had gekregen.

In het zog van de Vatileaks-affaire waarbij gestolen documenten vanuit het Vaticaan naar de pers waren gelekt, hebben drie kardinalen de paus op 17 december een zeer geheim rapport van bijna 300 bladzijden voorgelegd, waarin het draait om homoseksuele relaties en mogelijkheid tot afpersing, aldus de krant die geen specifieke bronnen vermeldt. Op die dag hakte de Duitse kerkleider de knoop omtrent zijn reeds lang overwogen aftreden door.

Eén van de drie kardinalen is het vroeger hoofd van de geheime dienst van het Vaticaan. Hij en zijn collega's bezorgden de paus informatie omtrent onzuivere invloeden op leden van de Curie en een om zich heen grijpend "door seksuele oriëntatie" verbonden netwerk van lobbyisten met financiële belangen.

Het rapport "draaide om niets anders dan het overtreden van het zesde en het zevende gebod", zo vertelde iemand die zeer dicht staat tot de auteurs van het rapport aan de krant. Die geboden zeggen "gij zult geen overspel plegen" en "gij zult niet stelen".

"Homonetwerk"
De kardinalen zouden aldus een "ondergronds homonetwerk" hebben ontdekt, wiens leden op verschillende plaatsen in Rome en Vaticaanstad seksbijeenkomsten organiseerden. Vanwege hun seksuele geaardheid stellen zij zich bloot aan afpersing.

Vernoemd in het rapport is Marco Simeon, manager bij de Italiaanse staatsomroep RAI wiens naam in het verleden ook al is gevallen in verband met één van de belangrijkste onthullingen van Vatileaks: een complot om aartsbisschop Carlo Maria Vigano te wippen als secretarisgeneraal van Vaticaanstad, na pogingen die hij had ondernomen om grotere financiële transparantie in te voeren. Simeon geldt als dichtstaand bij de tweede man van het Vaticaan, staatssecretaris Tarcisio Bertone.

Bank van Vaticaan
Het geheim rapport delft ook in verdachte gangen van zaken binnen de bank van het Vaticaan, officieel het Instituut voor Religieuze Werken. Na een vacature van negen maanden is daar vorige week een nieuwe voorzitter aangeduid, schreef La Repubblica zonder verdere details.

De krant meldt dat Benedictus het vertrouwelijk rapport persoonlijk aan zijn opvolger zal overhandigen, met de hoop dat die "sterk, jong en heilig" genoeg zal zijn om bij te sturen.

Het Vaticaan weigerde commentaar te geven omtrent de nieuwe speculaties omtrent het voortijdig opstappen van de paus.

bron: De Morgen, 21/02/2013

Eigen mening:
Ik vraag mij af hoe lang het nog zal duren voor iedereen voor goed afstapt van 'de kerk'. Vele godsdiensten zullen nog lang blijven bestaan, maar het christendom in vele westerse landen zal naar mijn mening niet lang meer bestaan. Wanneer de kerkgeneratie (vooral gepensioneerden) voorbij is zal de kerk niet zo veel bezoekers meer krijgen. Buiten de huwelijken en begrafenissen, zal de kerk een verlaten gebouw worden. Dit is misschien cru gesteld, maar ik heb het nog niet over de komende jaren. Het gaat hier meer over de komende decennia.
Het probleem is de geloofwaardigheid die ten onder gaat, het vertrouwen dat geschaad wordt. De kerk had vroeger zo goed als het meeste te zeggen, maar wie wil er nu nog luisteren naar onbetrouwbare mensen?
Ik wil godsdienst nu niet de grond in stampen. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen die wél geloven, veel zekerheid, troost en vertrouwen kan terug vinden in het geloof. Maar is de kerkelijke gemeenschap hier dan nog wel nodig? Hebben deze mensen nood aan iemand die hen komt vertellen hoe en in wie zij moeten geloven? Iedereen kan geloven, daar heb je geen kerk of priester voor nodig.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 21st February 2013 om 19:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st February 2013, 21:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Aftreding paus

De vorige reactie sluit zeker aan bij mijn mening. Je hoort bijna niets anders tegenwoordig dan schandalen met betrekking tot de kerk. Dit keer gaat het weer om een seksschandaal. Een homonetwerk dan nog wel! Ik heb niets tegen homo’s, maar de kerk heeft in het verleden wel duidelijk laten merken dat zij hier wel geruime tijd tegen zijn geweest. Dit is wel tegenstrijdig met wat we nu te weten komen, niet? Ik vind het niet meer dan normaal dat de paus, op zijn leeftijd, hiervoor aftreedt. Het moet een schok voor deze persoon geweest zijn toen hij dit ontdekte. Hij kan zoiets gewoon niet aan, zeker niet in zijn gezondheidstoestand. Nu moeten we hopen dat de volgende paus dit wel aankan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd February 2013, 11:52
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Allereerst vind ik dat we met een kritische houding dit artikel moeten bekijken. Tenslotte is het aftreden van de paus Benedictus XVI groot nieuws en heeft dit als gevolg dat natuurlijk de bijhorende speculaties hierdoor ontstaan.
Anderzijds moeten we rekening houden met het feit dat er de laatste jaren opvallend meer schandalen aan het licht zijn gekomen rond de seksualiteit binnen de kerk. Dus een doofpotoperatie is natuurlijk mogelijk.
Eigenlijk kunnen we dus stellen dat we nooit echt de reden zullen weten waarom Benedictus XVI wil aftreiden. Maar ik denk dat zijn gezondheid er toch wel zeker iets mee te maken heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.