actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2013, 12:34
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Paus Benedictus XVI treedt af om gezondheidsredenen

Paus Benedictus XVI zal op 28 februari om 20 uur 's avonds aftreden. De paus verwijst naar zijn vergevorderde leeftijd en zegt dat hij 'te weinig kracht heeft om zijn functie te blijven uitoefenen'. Dat blijkt uit een mededeling van het Vaticaan. Paus Benedictus XVI is 85.
De paus zei zijn beslissing te hebben genomen 'in volle vrijheid'. Hij is zich 'volledig bewust van de belangrijkheid van dit gebaar'.

De paus heeft zijn vertrek aangekondigd tijdens het consistorie voor de heiligverklaring van de martelaren van Otranto, dat vandaag plaatsvindt.

Het is de eerste keer in de moderne geschiedenis dat een paus aftreedt.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130211_00465317
DS 11 februari

Mijn mening:
Ik vind het een wijze beslissing van Paus Benedictus XVI dat hij aftreedt omwille van zijn gezondheid. Tenslotte gaat je gezondheid voor op alles, en als zijn ambt hem te zwaar valt is dit in mijn ogen de beste oplossing. Natuurlijk is het wel jammer, want hij was in mijn ogen een goede paus, maar hij had natuurlijk ook zijn gebreken. Hoewel Benedictus zichzelf gematigd progressief noemde, vind ik persoonlijk dat hij niet voor veel verandering heeft gezorgd. Hij bleef zich te hard vasthouden aan de eeuwenoude katholieke opvattingen. Hierin had hij in mijn ogen dan toch enkele vernieuwingen kunnen aanbrengen, maar dit is natuurlijk niet zomaar op één twee drie gedaan.
Ik ben alvast heel benieuwd wie hem zal opvolgen.

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 11th February 2013 om 12:40.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th February 2013, 13:12
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Als je omwille van gezondheid aftreedt vind ik dat geen schande, je hebt beter een actieve paus onder de mijter in plaats van een paus die zijn gelovigen niet meer kan groeten op het plein en zienderogend verzwakt. Ik ga de opvolging alvast heel goed volgen!
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th February 2013, 14:06
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
De gezondheid van onze huidige paus is inderdaad niet meer goed genoeg om de Kerk op de best mogelijke manier te leiden.
Het is een moeilijke, maar goede keuze dat hij zelf gaat aftreden.
Mijn grootste vraag blijft wel wat hij nu gaat doen als hij niet langer 'de paus' is; Gaat hij invloed blijven uitoefenen op het Vaticaan?
Gaat hij Center-Park-gewijs zijn dagen slijten in een klooster?

Ik denk dat ondanks dat er een nieuwe paus zal zijn, we toch nog wat invloed mogen verwachten van Benedictus.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th February 2013, 14:34
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik vind het erg eerlijk van de paus om toe te geven dat hij die toch zware last niet meer kan dragen. Zijn belangrijkste plichten heeft hij zeker altijd vervult en gezien hij blijkbaar nooit echt paus wilde worden, doe ik er mijn hoed voor af. Al van het begin vroeg hij zich af waarom net hij werd aangesteld en met dat in het achterhoofd heeft hij het toch goed en lang volgehouden.
Hopelijk zal het dit keer vlotter gaan om een nieuwe paus aan te stellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.