actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2013, 15:51
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Thumbs up Paus Franciscus: 'Ik wil misbruik in de kerk hard aanpakken'

Paus Franciscus: 'Ik wil misbruik in de kerk hard aanpakken'
Paus Franciscus
Paus Franciscus (76) wil dat de Rooms-Katholieke kerk kordaat optreedt om een einde te maken aan seksueel misbruik van kinderen door priesters en om ervoor te zorgen dat de daders eerlijk worden berecht. Dat heeft het Vaticaan vrijdag meegedeeld.
‘De strijd tegen seksueel misbruik in de kerk is belangrijk voor de kerk en haar geloofwaardigheid', zei paus Franciscus. Vandaag had hij een ontmoeting met aartsbisschop Gerhard Müller, die aan het hoofd staat van de Congregatie voor de Geloofsleer en waakt over seksueel misbruik in de kerk.

Dit was de eerste openbare verklaring van de Argentijnse paus over de schandalen van misbruik in de kerk. Hij zei verder dat de maatregelen worden voortgezet die al waren genomen door zijn voorganger Benedictus.

Vorige maand volgde Franciscus paus Benedictus XVI op. De nieuwe paus kwam aan het hoofd van een kerk geplaagd door problemen. De schandalen rond seksueel misbruik is, naast de leegloop van de kerk in het westen, een van zijn grootste problemen.

Intussen raakte ook bekend paus Franciscus via zijn verschillende Twitteraccounts al vijf miljoen volgers heeft. Via het twit*ter*ac*count @pontifex, beschikbaar in het Engels, Spaans, Italiaans, Portugees, Frans, Duits, Pools, Latijn en Arabisch, verstuurde hij al tien tweets.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130405_00530343

Mijn mening:
Als leerkracht godsdienst in spe, kan ik het niet laten om te juichen bij zulke krantenkoppen. Toen ik besloot om aan deze opleiding te beginnen, kwamen zulke schandalen net naar boven. Van alle kanten kwam tegenwind: 'Godsdienst heeft geen toekomst meer', 'Godsdienst daar blijft niets goeds meer van over', ... . Ik ben blij dat er dan bewezen wordt dat er wel degelijk aan gewerkt wordt. Het is niet te vergeven welke schandalen er naar boven zijn gedreven. Door deze enkelingen heeft heel de godsdienst een 'vies' kantje gekregen in België en het westen.

Door deze uitspraak van de nieuwe paus is het weer wat makkelijker om uit te leggen dat echt niet iedereen in de kerk hetzelfde is. Ik denk en hoop dat we met deze paus weer een stapje dichter in de goede richting zitten.

Laatst aangepast door Linde Luyten : 5th April 2013 om 16:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2013, 17:41
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Ik ben blij te horen dat men opnieuw stappen onderneemt om het misbruik in de kerk aan te pakken. Tenslotte heeft men sinds de bekendmaking maar weinig stappen ondernemen, waardoor de kerk sterk aan geloofwaardigheid heeft ingeboet. Ik hoop alleen dat de intentie van hun ondernemen oprecht is, en dat men het niet enkel doet om hun imago op te poetsen. Toch vind ik dat we onze nieuwe paus het voordeel van de twijfel moeten geven. Aangezien hij nog niet eens een maand aan de slag is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.