actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2012, 10:54
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Amerikaanse krant publiceert adressen en namen van mogelijke wapenbezitters

Amerikaanse krant publiceert adressen en namen van mogelijke wapenbezitters

In de staat New York is ophef ontstaan na het verschijnen van een artikel in de krant Journal News met daarin de namen en adressen van mensen met een wapenvergunning. "De publicatie brengt het leven van ongewapende bewoners in gevaar", stellen criticasters onder andere. "Onze lezers willen weten of zich in hun buurt wapens bevinden", verdedigt de New Yorkse krant zich. "Vooral na de tragische schietpartij in Newtown."
'The gun owner next door: What you don't know about the weapons in your neighborhood' titelt het stuk. Journal News publiceerde eveneens een interactieve kaart waarop is aangeduid wie in de gebieden Westchester en Rockland een wapenvergunning bezit, en dus mogelijk een wapen in huis heeft.

De krant kon enkel de hand leggen op de namen en adressen van mogelijke eigenaars van handwapens. Informatie over de types en hoeveelheden wapens weigerden de lokale autoreiten kenbaar te maken. Op gegevens over het gebied Putnam is het nog wachten, meldt de Amerikaanse nieuwssite Huffington Post.

De publicatie brengt het leven van ongewapende mensen in gevaar, klinkt het bij sommige tegenstanders. "Criminelen kunnen de kaart immers gebruiken om huizen op te sporen en binnen te breken waarvan ze weten dat de bewoners ongewapend zijn", luidt een commentaar op het artikel.

De krant is zich intussen van geen kwaad bewust. "Onze lezers willen weten, vooral na het schietdrama in Newtown, waar zich in hun buurt wapens bevinden", verklaarde de krant aan ABC News.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...bezitters.dhtml

Datum: 26/12/2012

Mening:

De krant die een artikel met daarin de namen en adressen van mensen met een wapenvergunning heeft gezet probeert zich goed te praten door te zeggen dat de lezers dit willen weten. Misschien dat ze dit inderdaad wel willen weten na het schietdrama in Newtown, maar toch zou ik dit nooit meedelen. Deze kaart was bedoeld om goed te doen, maar volgens mij doet het, zoals vermeld in het artikel, alleen maar kwaad. Het is volgens mij inderdaad zo dat deze kaart het leven van ongewapende bewoners in gevaar brengt. Wanneer criminelen de keuze hebben tussen ongewapende mensen en gewapende mensen, zouden ze nogal dom zijn om te kiezen voor gewapenden. Ik ben eens benieuwd naar het werkelijke resultaat van dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th December 2012, 13:02
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ook ik vind het niet slim van deze krant om deze gegevens te publiceren. Zoals werd aangehaald kan het inderdaad mogelijk zijn dat mogelijke inbrekers huizen zullen opzoeken waar de eigenaars geen wapens bezitten. Zo krijg je mogelijk een omgekeerd effect. De mensen zonder wapens zullen er misschien toch nog snel een aanschaffen omdat ze schrik zullen hebben het doelwit te zijn van een overval, terwijl het nu net de bedoeling is dat er minder wapens worden aangeschaft.
Ik vraag me af waarom men niet gewerkt heeft met kaartjes waarop in cirkels is aangeduid waar zich veel of weinig wapenbezitters bevinden. Op deze manier krijgt men een globaal zicht maar wordt het gevaar voor de niet-wapenbezitters kleiner.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2012, 20:53
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Ik vind dit artikel een beetje dubbel. Langs de ene kant vind ik het een goed idee om dit aan de mensen mee te delen. Op deze manier weten ze of er in hun buurt vele wapenbezitters zijn. Langs de andere kant is het dan ook geen goed idee aangezien je ook de niet-wapenbezitters kenbaar maakt. Net zoals Annelies zou ik dan ook eerder regio's benoemen in plaats van echte plaatsen. Hoe komt deze krant trouwens aan al die gegevens? Is het dan zo gemakkelijk om te weten te komen wie er allemaal een wapenvergunning heeft? Als men niet wou dat mensen deze info zouden verkrijgen dan zou men eerst moeten verhinderen dat de media deze informatie in handen kan krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.