actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2017, 19:34
WuytsMichelle WuytsMichelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 20
Vrouwen zijn baas in Noorwegen

Vrouwen zijn baas in Noorwegen

De Noorse premier Erna Solberg, die met haar conservatieve partij Hoyre de verkiezingen van 11 september won, heeft eind deze week haar kabinet herschikt. De belangrijkste portefeuilles – premier, Buitenlandse Zaken en Economie en Financiën – zijn nu in handen van vrouwen.

Ontslagnemend minister van Defensie Ine Eriksen Søreide werd vrijdag benoemd tot minister van Buitenlandse Zaken. De 41-jarige Søreide neemt over van Børge Brende, die zijn portefeuille overliet om voorzitter van het World Economic Forum (WEF) te worden. Ze wordt zo het eerste vrouwelijke hoofd van de diplomatie in Noorwegen.

Behalve Erna Solberg, die haar tweede termijn als premier heeft aangevangen, behoort ook minister van Economie en Financiën Siv Jensen tot het trio van vrouwen dat volgens de media de ‘zwaarste ministerposten’ bekleedt.

‘We zijn niet het eerste land in de wereld met zo’n constellatie’, merkte Solberg op. De Filipijnen, Zwitserland en Liberia gaven eerder al het goede voorbeeld. ‘Maar het is wel een belangrijke bladzijde in de Noorse geschiedenis.’

Er was ook goed nieuws voor een man: Frank Bakke-Jensen neemt de post van Defensie over. Zijn vorige bevoegdheid, Europese Zaken, schuift door naar nieuwkomer Marit Berger Røsland. Jawel, ook een vrouw.

Volgens de Noorse media is de kans groot dat het kabinet nog voor het einde van het jaar opnieuw wordt omgegooid, indien de liberale partij zou beslissen om de minderheidscoalitie van de conservatieven en de rechts-populistische Vooruitgangspartij in het parlement te vervoegen.

Bron:
De stabdaard, 22 oktober 2017, via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171022_03145863

Mijn mening over het artikel:
Met fenimisme als een van de meest besproken en bewogen onderwerpen in de voorbije decennias, is het een gegeven dat niet meer weg te denken is in onze moderne maatschappij. Ondanks vele betogingen en acties ten voordelen van het fenimisme en duidelijke verbetering, zien we vaak dat vrouwen nog steeds benadeeld worden (vaak op de werkvloer).
Politiek wordt op de werkvloer gedomineerd door mannen, dit zeker in de hogere functies van het werkvak.

Het is dus een grote vooruitgang dat in Noorwegen nu de hogere functies ook door vrouwen bezeteld worden. Hierin hoop ik dus dat deze vrouwen ook gekozen zijn omwillen van hun capaciteiten, niet omdat ze een fenimistisch standpunt willen maken.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het extreme fenimisme, maar ben er wel steenvast van overtuigd dat mannen en vrouwen dezelfde rechten en plichten zouden moeten hebben. En dat benadeling op grond van geslacht verleden tijd zou moeten zijn.
Ik vraag me af of in de verre toekomst de benadeling op geslacht misschien omgekeerd zal zijn. Nemen de vrouwen de macht en delven de mannen het onderspit?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.