actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2009, 01:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Aantal vacatures onderwijs stijgt fors

Aantal vacatures onderwijs stijgt fors


BRUSSEL - Voorlopig haalt het onderwijs geen voordeel uit de economische crisis. Meer banen bleven openstaan.



In het basisonderwijs steeg het aantal openstaande vacatures tussen september 2007 en september 2008 met 192 procent. In de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs steeg het aantal vacatures met 102 procent en in de derde en vierde – het zevende jaar – graad was er een stijging van 55 procent.

‘We merken dat na de economische crisis het aantal openstaande vacatures hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar', zegt minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) in zijn antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V). ‘De slechte situatie waarin veel bedrijven zich bevinden, zorgt er dus niet voor dat mensen uitkijken naar een job in het onderwijs.' Om een zicht te krijgen op de knelpuntvakken is het wachten op het jaarlijkse onderwijsarbeidsmarktrapport dat de VDAB later dit jaar publiceert.

Tegelijk gingen het voorbije schooljaar iets meer jongeren studeren voor leraar in vergelijking met het schooljaar 2007-2008. Die trend was de laatste twee jaar dalend. De stijging is volledig toe te schrijven aan het aantal inschrijvingen van studenten in de professionele bachelor secundair onderwijs. Het aantal inschrijvingen in de professionele bachelor kleuter- en lager onderwijs is weer gedaald.

Al jaren dreigt een groot lerarentekort. Minister Smet laat de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) voorstellen formuleren om het beroep aantrekkelijker te maken.


Blog DS, 30-09-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th September 2009, 08:21
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Minister Smet laat de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) voorstellen formuleren om het beroep aantrekkelijker te maken.

We kijken er al naar uit
Ik vind wel dat ze er even mogen bij vermelden dat dat tekort zich vooral in de grootsteden situeert. Wat kleuter- en lager betreft zijn er in onze Kempen niet veel mogelijkheden om als pas afgestudeerde direct voltijds aan de slag te kunnen. Mijn vriendin is na 3 jaar nog steeds interims aan het doen, ze doen op haar huidige school hun best om haar te houden, maar dat kan enkel door statuten als zorgjuf en GOK-leerkracht...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th September 2009, 10:10
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
"pimp up" het onderwijs

Nog veel openstaande vacatures in het onderwijs is natuurlijk vanuit onze optiek steeds goed nieuws. Doch vind ik de opmerking dat hierbij vermeld kan worden dat het tekort zich vooral in de grote steden en randgemeenten daarvan situeert, zeer terecht.
Ik heb het gevoel dat onze ministers van onderwijs zich zeer terecht bekommeren om dit tekort, maar hierop als échte theoretici reageren. Door regelmatig zulke mediaberichten via krant, nieuws en internet te verspreiden is men reeds sinds enige jaren begonnen met de opstart van een 'mediacampagne' om het tekort kenbaar te maken en zo meer jongeren te overtuigen om voor het onderwijs te kiezen. Zo stilletjes aan begint dit blijkbaar te werken. Doch kan er meer gedaan worden om de JUISTE instroom te verkrijgen. Door de veralgemening in de berichtgeving van de media, bewerkstelligt men een vertekend beeld bij de jeugd die kiezen voor de opleiding die hen klaarstoomt voor het onderwijs. Door dit vertekende beeld is de ontgoocheling van menig jonge leerkracht groot wanneer hij/zij vaststelt na diverse jaren nog steeds geen vast/vast-tijdelijk fulltime contract te kunnen bemachtigen. Vandaar ook de grote uitstroom na enkele jaren. Ook Minister Smet heeft dit onlangs nog gezegd, dat deze bron van irritatie de grootste reden is van de uitstroom. Als je dit "bedrijfsmatig" als "manager" (en zo zie ik een goede minister) zou bekijken, zou je als minister van onderwijs toch kunnen concluderen dat je "boodschap" een misschien wel "te brede" doelgroep potentiële leerkrachten bereikt. Misschien wel een misgeïnformeerde doelgroep. Ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat, indien een deel van de jonge leerkrachten bij hun studiekeuze beter geïnformeerd zouden geweest zijn, zij deze teleurstelling niet zouden oplopen, of misschien zelfs voor een andere 'branche' zouden kiezen.
Niet alleen zouden onze ministers, en zeker onze nieuwe minister Smet, eens als "echte marketeers" de onderwijssector kunnen benaderen en vanuit dat oogpunt de problematiek benaderen en de sector "pimpen". Ook zou de minister (misschien zelfs daaruitvolgend) een ganse studie van de probleemdeelgebieden in het onderwijs waar zich nu daadwerkelijk het tekort manifesteert, kunnen uitvoeren. Zo kan je vaststellen waarom zich er een tekort in vooral de scholen van de grote steden manifesteert, want dit kan ik niet uit de verschillende studies halen van ex-minister van onderwijs F. Vandenbroucke, die vooral dienden om het tekort (=gevolg) vast te stellen, maar niet de problematiek(=oorzaak). Eens je deze problematiek kent,kan je eerst en vooral maatregelen nemen om die problematiek te verbeteren (om hier van oplossen te spreken is 'utopisch' denk ik) en zo kan je ook doelgericht nieuwe potentiële leerkrachten gaan informeren en spreek je de mensen met de juiste drijfveer,"mindset" en (mijn inziens) de juiste roeping aan om dat probleem het hoofd te bieden en aan te pakken. Met andere woorden, mijn inziens focussen onze ministers zich al enige tijd te fel op het grote geheel, en ziet men als oplossing de 'grote instroom'. Persoonlijk denk ik dat we beter kiezen voor kwaliteit ipv kwantiteit, waardoor zowel probleem als gevolg tegelijkertijd aangepakt kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th September 2009, 14:49
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Witregels/witruimtes zorgen voor een verdeling van je tekst in alinea's. Dat is een prachtige 'uitvinding', het maakt je tekst leesbaarder als je er gebruik van maakt
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.