actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2009, 14:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Leraar ontslagen wegens 'dronken voeren van leerlingen'

Leraar ontslagen wegens 'dronken voeren van leerlingen'


Leerkracht overtuigd van lastercampagne met vervalste bewijzen — LIER - Jack De Keyser, leraar wetenschappen aan het koninklijk technisch atheneum in Lier, werd ontslagen omdat hij scholieren van de vierde klas tijdens de lesuren dronken zou hebben gevoerd. 'Het was kinderchampagne', repliceert hij.



Op vrijdag 27 maart namen Jack De Keyser en zijn scholieren afscheid van stagiaire Gitte Leijnen, die bovendien de week voordien was verjaard. Hij bracht een taartje mee, twee flessen Kidibul kinderchampagne uit een Sparwinkel en een paar zakken chips.

'Stel je mijn verbazing voor toen een week later de waarnemend schooldirecteur (Christophe Van Wambeke (28), nvdr.) bij me aanbelde om mij hoogstpersoonlijk mijn ontslagbrief te brengen', zegt De Keyser. 'Ik zou de tien scholieren (2 van 15 en 8 van 16 jaar, nvdr.) tijdens de lesuren alcohol hebben geschonken. Cava, om precies te zijn. Lerares De Bondt zou die bewuste vrijdag het laatste uur een toets afnemen, maar de scholieren smeekten haar dat niet te doen, want ze waren dronken.'

'Als ex-lid van de vakgroep drugs weet ik dat een leraar het vermoeden dat een leerling onder invloed is van bedwelmende middelen - ook van alcohol dus - moet melden aan de directeur. Maar dat deed ze wel pas vier kalenderdagen later. En mijn ontslag bij hoogdringendheid ontving ik nog eens twee dagen later.'

Marc Lemmens, de algemeen directeur van de scholengroep Kla4 waartoe het KTA in Lier behoort, stuurde later een gemotiveerde en gedetailleerde ontslagbrief. 'Een onafhankelijk onderzoeksteam heeft de zaak uitgeplozen en acht het onomstotelijk bewezen dat De Keyser alcohol geschonken heeft', zegt hij met klem. Op de vraag of we een kopie mogen krijgen van dat verslag, antwoordt hij dat hij dat eerst aan zijn advocaat moet vragen en dat dit pas aanstaande zondag kan omdat hij nog met vakantie is in Zuid-Frankrijk.

'Ik heb die lege flessen gewoon in de vuilnismand in de klas achtergelaten', verdedigt De Keyser zich. 'De poetsvrouwen hebben die weggegooid. Ik ga toch geen lege flessen alcohol in de klas laten rondslingeren? Zo achterlijk ben ik niet. Bovendien heeft de stagiaire verklaard dat de drank in de flessen zeker niet alcoholhoudend was. Het bewijs van het onderzoeksteam steunt op het feit dat ze met mij naar die Sparwinkel zijn gegaan. Er was toen geen kinderchampagne aanwezig en ze besloten dus dat ze geen Kidibul verkopen in die winkel.'

'De poetsvrouwen hebben die flessen inderdaad gevonden', geeft directeur Lemmens toe. 'Maar ze weten niet welke drank of welk merk het was. Van de stagiaire weet ik alleen dat ze bij deze zaak niet wenst te worden betrokken.'

Jack De Keyser heeft de steun van drie collega's die in dezelfde scholengroep om uiteenlopende redenen eenzelfde lot ondergingen. Een van hen is Marc Van Roosbroeck, de coauteur van het in 2003 verschenen boek De pest op school - Hoe leerkrachten en directie elkaar het bloed van onder de nagels halen . 'Voor het boek praatte ik met heel wat onfortuinlijke leerkrachten. Allen voelen ze een mateloze machteloosheid tegenover het feit dat redenen worden uitgevonden en bewijsstukken gefabriceerd. Onderwijzers die nog niet vast benoemd zijn, worden onder druk gezet, evenals leerlingen, om valse verklaringen te ondertekenen.'

Het viertal wil met een petitie zo snel mogelijk 15.000 handtekeningen verzamelen om een hoorzitting in het Vlaams Parlement te verkrijgen, de oprichting van een neutrale ombudsdienst met verregaande onderzoeksbevoegdheid en onderzoek in de diepte van vijftien dossiers.


Blog DS, 10-08-2009 (Leo Van Der Linden)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.