actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2012, 09:09
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
We verbruiken te veel en wonen te groot

We verbruiken te veel en wonen te groot Ecologische voetafdruk

Slechts vijf landen hebben wereldwijd een grotere ecologische voetafdruk dan de Belgen.

We wonen in te grote huizen voor te kleine gezinnen, verbruiken te veel energie en hebben op onze kleine oppervlakte een veel te groot wegennetwerk. En daardoor heeft de Belg een van de grootste ecologische voetafdrukken ter wereld. Dat blijkt uit het tweejaarlijks Living Planet Report. Dat rapport maakt een stand van zaken op van de gezondheid van onze planeet.

De ecologische voetafdruk van de Belg – de oppervlakte die nodig is om al onze grondstoffen te produceren en ons afval te verwerken – bedraagt 7,1 hectare, tegenover het Europees gemiddelde van 4,7 hectare. En zelfs dat is nog veel te veel, want in theorie heeft elke aardbewoner maar recht op 1,8ha.

Alleen Qatar, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten, Denemarken en de VS doen het slechter dan België. Onze grote voetafdruk is voor de helft te wijten aan ons energieverbruik. Zowel de huishoudens als de transportsector verbruikt meer dan onze buurlanden. België heeft ook een belangrijke energie-intensieve industrie (chemische en metaalindustrie).

Wereldwijd gaat de gezondheid van onze planeet er nog steeds op achteruit. Dat komt onder meer door het fenomeen van ‘land grabbing'. In ontwikkelingslanden kopen buitenlandse investeerders grote stukken land op om aan intensieve landbouw te kunnen doen. Een gebied ter grootte van West-Europa is zo al ingepalmd. WWF stelt dan ook vast dat de achteruitgang van de biodiversiteit in deze arme landen veel sneller gaat.

Het rapport heeft echter ook een positieve boodschap: ‘Het is zeker mogelijk om tegen 2050 negen tot tien miljard mensen te voorzien van voldoende voedsel, water en energie', zegt Jim Leape, directeur van WWF International. ‘Maar dan moeten we onze levensstijl wel grondig aanpassen'. Het rapport somt 16 prioriteiten op, van efficiëntere productiemethoden tot beter, maar minder consumeren.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=UH3Q4KHI
Data: dinsdag 15 mei 2012, 03u00
Mijn mening:
Ik schrik er niet van dat wij in België te groot leven.
We leven in een materialistische maatschappij, waar nog een heleboel 'jaloezie' bij komt kijken ook nog. De ene heeft iets nieuw, dan wil ik dat ook!
Jammerlijk denkt een groot deel van de Belgische bevolking zo. We kopen veel terwijl we het niet nodig hebben, we zien het als 'luxe'.
Ook de woningen waar we in wonen zijn / waren groot. Waarom zijn/waren? De laatste tijd is het al enorm duur om een huis te bouwen, daarom denk ik dat de huizen nu niet meer zo groot waren als sommige vroeger.
Natuurlijk zijn er nog 'kasten van huizen' die gezet worden, maar dan moet het kapitaal er zijn.

Dat onze ecologische afdruk enorm groot is, is voor mij heel duidelijk. Nu is het enkel aan ons om deze afdruk proberen te verkleinen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2012, 09:14
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik ben het volledig eens met Lisse. ik begrijp niet dat mensen nu nog zulke 'kasten' bouwen. Ik verschiet er eigenlijk nog van dat zoveel mensen dit financieel kunnen. Maar dat terzijde vind ik het ook niet correct dat dit nog mogelijk is.

In verband met de chemische sector heb ik zopas nog een artikel gelezen dat de offshore windenergie zo duur wordt voor de chemische sector en dat de subsidies zo fel stijgen. In dit geval vind ik het dan wat dubbel. Zij verbruiken inderdaad heel veel, maar is het dan niet mogelijk dat we het hen op dit vlak helpen zodat zij meer gebruik kunnen maken van windenergie?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2012, 09:25
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Dat we zo'n grote voetafdruk in België hebben, verbaast mij niets. Uiteindelijk zijn veel mensen het gewend om het goed te hebben en leven we, zoals Lisse al aanhaalde, in een cultuur waarbij alles maar draait om meer en beter. Dat is de enige kant van het verhaal dat mensen nog zien. Ik ken een koppel dat een lening heeft afgesloten die blijft lopen tot hun 65e. Bij het afbetalen van deze lening komt bijna een volledig maandloon kijken. Vanbuiten is de tuin ontworpen door een tuinarchitect en wordt hij onderhouden door een tuinbedrijf. Ze hebben een mooi en groot huis en een prachtige tuin. Maar wat andere mensen niet weten is hoe zij leven. Ze eten maar om de twee dagen middag, enkel op zondag is er vlees om op de boterham te doen, ze kopen dure merkkleding maar kopen per persoon maar 5 stuks per seizoen,... Dan vraag ik mij echt af of het dat wel allemaal waard is. Voor zo'n levensstijl pas ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2012, 09:31
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Zelf verschiet ik hier ook niet echt van. Lise heeft het hier vooral over het wonen, maar ook op andere vlakken zijn we eigenlijk slecht bezig.
Ook aan het verbruiken zouden we eigenlijk iets moeten aanpassen.
Zelf kan ik dit koppelen aan mijn studentenjob van de afgelopen jaren. In de grote vakantie heb ik een aantal jaar gewerkt in het grootwarenhuis Carrefour. Hier stond ik in de groeten en fruit. Er werd van mij verwacht om enkel de 'mooie stukken' fruit in de winkel te laten liggen. Er werd dus heel veel voedsel weggegooid, terwijl het in feite nog perfect mogelijk was om dit op te eten. Ook voedsel dat net over datum was, werd weggegooid.
In totaal gaat dit per dag over heel wat kilo's eten dat wordt weggegooid. Dit gaat dan nog maar enkel over de winkels op zich.
Ook consumenten gooien zelf zeer veel voedsel weg. Wat in mijn ogen echt niet kan. Consumeer enkel het voedsel dat je nodig hebt en effectief ook opeet! Anders moet je dit achteraf allemaal gaan weggooien.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th May 2012, 11:57
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Dit verbaast me niets. Je ziet al dat wij in belachelijk grote huizen worden als je nog maar 10km verder rijdt, naar de Nederlandse grens. Daar zijn de huizen veel kleiner. Ik denk wel dat we in een overgang zitte, want de huizen waar wij nu in wonen met onze ouders zijn voor ons gewoonweg niet meer betaalbaar.
Als je naar ons wegennetwerk kijkt zie je ook meteen dat we met een probleem zitten, luister 's morgens maar eens naar de radioberichten over files.
Hopelijk veranderd dit in de volgende decenia, maar we zullen er allemaal samen aan moeten werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.