actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2016, 11:54
Dimas.V*n.Eysendeyk Dimas.V*n.Eysendeyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 25
"Assisen is een waarborg voor een eerlijk en correct proces"

De advocaat van André Gyselbrecht, Johan Platteau, is tevreden dat zijn cliënt voor het hof van assisen moet verschijnen. Dat is een waarborg voor een eerlijk en correct proces, zegt Platteau in "Van Gils en gasten".
Platteau is in de eerste plaats tevreden dat de Brugse raadkamer zoon Peter Gyselbrecht buiten vervolging heeft gesteld. Het parket is tegen die beslissing in beroep gegaan, wat Platteau betreurt. "Ze blijven strijden, maar ik vind dat heel erg".

De advocaat is vooral tevreden dat het proces voor een hof van assisen zal worden gevoerd. "Ik ben een absoluut voorstander van assisen omdat geen enkel proces zo transparant en zo grondig gevoerd wordt als een assisenproces."

"Het onderzoek wordt overgedaan, en sommigen vinden dat niet nodig, maar het is de enige procesgang waar je als verdediger een getuigen kunt laten horen die nog niet gehoord is of een vraag kan stellen die de politie niet gesteld heeft", zegt Platteau.

"Je doet dat natuurlijk onder leiding van een voorzitter die als enige taak heeft het debat te leiden, die niet beslist over schuld of onschuld, en die op zoek moet gaan naar de waarheid", stelt Platteau. "Samen met alle partijen, de advocaten van het slachtoffer, de advocaten van de verdediging, de procureur, iedereen kan vragen wat hij wilt en dat is een waarborg voor een eerlijk en een correct proces."

"Op een assisenproces is het de mens die centraal staat. In een correctioneel proces heb je als rechter weinig contact met de beschuldigde. Terwijl bij een assisenproces dat langer duurt, je meer kunt laten zien wie je bent, wat je voelt, wat je denkt. Je krijgt dan inderdaad meer mogelijkheden dan op een correctioneel proces dat veel korter duurt", besluit Platteau.

Eigen mening:
Er zijn voor- en nadelen van een assisenproces. De voordelen zijn dat er meer kans is voor de persoonlijke verhalen/belevenissen van dader en slachtoffer. Het nadeel is dat er op deze manier op het gevoel van de jury kan gewerkt worden. Bij een proces voor de correctionele rechtbank zal er meer gebruik gemaakt worden van de feiten die zwart op wit bewezen zijn.
Ik zelf ben eerder een voorstander van de correctionele rechtbank. Ik vind dat het toch heel belangrijk is dat de feiten echt bewezen kunnen worden voordat men iemand veroordeeld. Bij een assisenproces is het volgens mijn de sterkte van je advocaat die een grote rol speelt.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...4?eid=1.2827265
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.