actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2013, 13:07
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kessel
Posts: 59
Gevangenen zitten steeds groter deel straf effectief uit

Gevangenen moeten een alsmaar groter deel van hun straf uitzitten voor ze voorwaardelijk vrijkomen. De verklaring ligt onder meer in het toenemende gebruik van de enkelband, melden de Concentrakranten. Minister van Justitie Annemie Turtelboom reageert tevreden. In De Ochtend op Radio 1 wees ze op het belang van strafdifferentiatie voor de overgang van gevangenis naar samenleving.

Gevangenen zitten nu gemiddeld 14,5 maanden langer in de gevangenis dan de datum waarop ze in principe voorwaardelijk vrij konden komen. Begin jaren negentig was dat 4 maanden.

Verklaring
De voornaamste verklaring is dat de strafuitvoeringsrechtbanken, die bestaan sinds 1 februari 2007, vaker beperkte detentie (in de dag werken buiten de gevangenis) en elektronisch toezicht (enkelband) toestaan als aanloop naar voorwaardelijke invrijheidstelling. Dat vertraagt de voorwaardelijke invrijheidstelling.

Voorts blijkt dat het aantal gevangenen dat hun straf volledig moet uitzitten, opnieuw toeneemt. In 2006 kwamen 342 gevangenen pas vrij nadat ze hun volledige gevangenisstraf hadden uitgezeten. In 2011 ging het al om 620 gevangenen.

Nieuwe gevangenissen
Turtelboom reageert tevreden, en wijst op de toenemende toevlucht tot de enkelband, beperkte detentie en thuisdetentie. "Een goede zaak. De overgang op het einde van de straf kan op een meer geleidelijke manier gebeuren", zo onderstreept de minister het belang van de herintegratie van gedetineerden in de samenleving.

Tegelijkertijd beklemtoont Turtelboom dat er nog steeds nood is aan extra gevangenissen. De bouw van drie nieuwe gevangenissen moet tegen 2014 1.500 nieuwe plaatsen opleveren. Ook zijn projecten gelanceerd om ervoor te zorgen dat korte celstraffen tot acht maand ook uitgevoerd worden.

Cijfers
De cijfers komen uit een studie over de strafuitvoeringsrechtbanken, uitgevoerd door twee onderzoekers verbonden aan het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC).


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4833/Gevan...ctief-uit.dhtml

Eigen mening:

Ik vind het goed dat ze een groter deel van hun straf moeten uitzitten. Want ik had de laatste jaren het gevoel dat er veel geprofiteerd werd van ons rechtssysteem. Als ik even terugdenk aan vorig jaar, het verhaal van Fouad Belkacem, de woordvoerder van Sahria 4 Belgium. Deze zou normaal een straf krijgen van 2-3 jaar voor het aanzetten tot geweld tegen niet-moslims maar moest niet in het gevang. Pas de tweede keer dat hij opgepakt werd moest hij het gevang in. Dit vind ik niet kunnen, als je iets fout doet moet je gestraft worden. Ik weet dat er te weinig plaats is in het gevang om dit effectief uit te voeren maar waar een probleem is, kun je een oplossing vinden. Zo zou ik het niet erg vinden moesten mensen met een gevangenisstraf van minder dan 5 jaar een taakstraf krijgen. Zo zouden ze bijvoorbeeld mee wegen kunnen aanleggen, helpen bij gemeentewerken, ... Dan doen ze nog iets nuttig, betalen ze hun eigen kosten in het gevang en zitten ze niet heel de dag in hun kamertje. Ook zal de zware arbeid ervoor zorgen dat bijvoorbeeld dakloze niet in de criminaliteit zullen gaan voor een slaapplek te krijgen in de winter. Ik weet dat dit heel zwart-wit is, maar criminaliteit is ook heel zwart - wit vind ik. Of je steelt iets, of je doet het niet. Of je pleegt een zedenfeit, of je doet het niet,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.