actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2015, 02:03
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
'Migratie is als verkeer: we noemen het niet goed of slecht'

'Migratie is als verkeer: we noemen het niet goed of slecht'

'Er rijden auto's in alle richtingen, maar we noemen het niet goed of slecht. We leiden het enkel in goede banen, zodat mensen veilig rijden en opstoppingen worden opgelost', aldus minister voor Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open VLD).

'Migratie is als verkeer. Er rijden auto's in alle richtingen, maar we noemen het niet goed of slecht. We leiden het enkel in goede banen, zodat mensen veilig rijden en opstoppingen worden opgelost.' Dat zei minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo bij een overleg met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), waarvan ons land volgend jaar het voorzitterschap van het uitvoerend comité op zich neemt.

De Croo wil dat er meer wordt ingezet op bijstand van landen die in de onmiddellijke nabijheid liggen van de landen die mensen ontvluchten. België trok dit jaar het recordbedrag van 150 miljoen euro uit voor humanitaire hulp en verhoogt dat volgend jaar tot 170 miljoen. Van het bedrag van dit jaar wordt 51 miljoen uitgegeven in Syrië zelf en buurlanden als Libanon en Turkije.
Buurlanden mogen niet bezwijken

'Steeds meer vluchtelingen zijn meer dan tien jaar op de vlucht en verblijven al die tijd in naburige landen. Het is cruciaal dat die buurlanden niet bezwijken onder de druk en voor vluchtelingen een baken van stabiliteit en veiligheid blijven', zegt De Croo. 'Dat vraagt evenwel zware inspanningen, die echter allerminst vanzelfsprekend zijn omdat heel wat van deze landen geen aanspraak kunnen maken op de klassieke ontwikkelingsbudgetten.'

Ons land vraagt andere donorlanden ook om ons beleid van niet-geoormerkte bijdragen te volgen zodat een organisatie als IOM opvanglanden kan bijstaan en kan opereren op basis van noden, en niet volgens bureaucratische regels.

Bron: Knack, 20 november 2015

Mening:
Alexander De Croo maakt in mijn ogen best een goede vergelijking. Iedereen heeft een eigen mening over migratie en ons Belgisch migratiebeleid, maar het is van groot belang dat we migratie tolereren net zoals we verkeer tolereren. We mogen het dan misschien niet altijd eens zijn met de hele migratiewetgeving of alle verkeersregels, maar we moeten ze wel naleven en tolereren om bij te dragen aan een verdraagzame samenleving. Een samenleving die in dit geval niet aarzelt om hulp te bieden in noodsituaties.

Hoewel België dit jaar al een enorm bedrag van zo'n 150 miljoen euro heeft geïnvesteerd in allerhande humanitaire doeleinden, willen ze daar naar volgend jaar toe nog een 'schepje' van maar liefst 20 miljoen euro bovenop doen. Ik vind het bewonderenswaardig dat ons land zich in dergelijke mate inzet voor het welzijn van de mensheid. Daarnaast vind ik het ook terecht dat ons land een oproep doet naar andere landen om hun beleid aan te passen naar de noden van de bevolking in noodsituaties.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2015, 11:48
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Als het over migratie gaat, is dat meestal negatief. Men zegt dat er hier al genoeg zijn en dat ze op onze kosten komen leven. En natuurlijk zijn er zo'n gevallen, maar we moeten er ook bij stilstaan dat er andere gevallen zijn. Als clusteractiviteit tijdens mijn stage heb ik een workshop over vluchtelingen gevolgd. Er kwam onder andere iemand spreken die zelf vijf jaar geleden alleen gevlucht was. Hij vertelde welke weg hij heeft afgelegd en wat hij allemaal gedaan heeft om te staan waar hij nu staat. Hij was een voorbeeld van zo'n 'ander geval'. Het heeft mijn beeld over vluchtelingen alleszins verruimd en het deed deugd om ook eens een positief beeld te krijgen van 'een vreemdeling'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.