actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 06:51
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
NMBS moet reizigers ook betalen bij wilde staking

De NMBS moet in geval van overmacht, zoals een wilde staking of plotse sneeuwval, een compensatievergoeding uitbetalen aan gedupeerde reizigers. Dat heeft bevoegd minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) beslist. De nieuwe regel kan de NMBS miljoenen kosten, zo schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.

Bij sommige vertragingen betaalt de NMBS nu reeds een compensatievergoeding aan gedupeerde reizigers, maar niet als ze overmacht inroept. Dat zal nu veranderen, besliste minister Labille op basis van een arrest van het Europees Hof van 26 september. Dat arrest bepaalt dat spoorwegmaatschappijen ook bij vertragingen door overmacht een vergoeding moeten betalen. “De NMBS moet zich schikken naar het arrest en haar compensatiepolitiek meteen aanpassen”, laat de minister weten in antwoord op een parlementaire vraag van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V).

De NMBS bevestigt. “Op onze website zijn we druk bezig met de aanpassingen van de nieuwe regeling”, zegt woordvoerder Bart Crols. “Dat is iets voor de komende dagen.”

Van den Bergh vreest voor de financiële impact van de maatregel. “Uit onze berekeningen blijkt dat de compensatiekosten voor de NMBS op één stakingsdag kunnen oplopen tot 1,2 miljoen euro. Dat is evenveel als de compensaties die ze nu in een heel jaar uitbetalen.”

Opvallend is ook dat de beslissing met terugwerkende kracht van toepassing is. “Reizigers die in het verleden een aanvraag tot compensatie deden op basis van overmacht en die niet kregen, kunnen zich beroepen op het arrest”, dixit Labille.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131127_00859206

Mening: Op zich is het een goed initiatief dat NMBS de reizigers een vergoeding moet betalen als ze verhinderd worden om de trein te nemen. Vele reizigers rekenen op het treinverkeer en als ze er dan geen gebruik van kunnen maken is dit natuurlijk niet leuk. Door de trein te gebruiken zorgen vele ervoor dat er minder verkeer is op de baan. Dit heeft natuurlijk voor iedereen voordelen. Denk maar aan minder file doordat er vele de trein nemen, minder stress voor een treinreiziger doordat deze niet meer in een file staat. Natuurlijk is het dan wel dat als een trein niet kan rijden door een staking of sneeuwval dat sommige toch stress krijgen doordat ze er niet zouden geraken. Een treinabonnement kost voor een persoon toch wel wat geld. Dus begrijp ik dat vele een vergoeding wensen als ze verhinder worden om de trein te kunnen nemen. Dat de treinreizigers een vergoeding krijgen bij een staking vind ik logisch. Maar dat ze nu ook een vergoeding krijgen als het gesneeuwd heeft dat vind ik een beetje overdreven. Bij plotse sneeuwval vind ik dat de treinreizigers moeten begrijpen dat ze dan later of misschien niet kunnen vertrekken. Een persoon die tijdens of na een sneeuwval de autostrade neemt moet er ook rekening met houden dat hij/zij later zal zijn. Financieel zal dit minder zijn voor NMBS. Als je iedereen een vergoeding gaat moeten geven en dit telkens bij een staking of sneeuwval dan zullen ze veel geld kwijt zijn. Met de 1,2 miljoen euro zouden ze bij NMBS veel meer kunnen doen moesten ze dit kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Dat treinreizigers een vergoeding willen als ze ergens niet of niet op tijd geraken door een staking dat kan ik volledig begrijpen. Ik vind langs de andere kant wel dat ze bij sneeuwval goed moeten nadenken voor ze hun vergoeding aanvragen. De natuur is nu eenmaal niet iets waar een persoon iets kan aan doen.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 27th November 2013 om 06:56.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.