actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2011, 17:55
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Meer dove kinderen in gewoon onderwijs

De meeste slechthorende of dove kinderen gaan tegenwoordig naar een gewone school. Dat schrijft Het Nieuwsblad. In februari 2011 werden er in totaal 945 slechthorende kinderen geteld in het reguliere onderwijs die recht hadden op de zogenaamde "geïntegreerd onderwijs"-begeleiding (GON-begeleiding).

Volgens de krant hebben slechts 651 van hen die ondersteuning ook effectief gekregen. 294 leerlingen moesten het dat schooljaar dus zonder de GON-uren doen. En dat betekent behelpen, waarbij de leerkracht vaak zelf moet opdraaien voor de begeleiding.

Het aantal dove en slechthorende kinderen in het reguliere onderwijs is aan een opmars bezig, onder meer dankzij nieuwe technieken, zoals hoorimplantaten. Twintig jaar geleden waren er maar 269 slechthorende kinderen die het in het gewone onderwijs probeerden. (belga/adha)
www.hln.be

eigen mening : Ik vind dit zeer goed. Waarom zouden slechthorende kinderen naar het buitengewoon onderwijs moeten? Mijn nicht is slechthorend en zit in het 3de middelbaar. Tegenwoordig kan ze perfect functioneren in de klas. Vroeger was dit wel anders. Toen werden verschillende technieken uitgetest. Zo had de leerkracht een microfoontje dat de signalen draadloos doorstuurde naar haar hoorapparaten zodat ze de leerkracht goed zou kunnen verstaan. Maar dit werkte toch niet zoals het zou moeten. De leerkracht had het er toch ook wat moeilijk mee om telkens het apparaat te gebruiken ( ook al was het in ons opzicht maar een kleine last). Ook was het voor mijn nicht zelf niet zo aantrekkelijk om (alle) geluiden van de leerkracht versterkt te horen. Nu, welke techniek je ook gebruikt de leerkrachten moeten er altijd rekening mee houden. Dat vind ook niet meer dan normaal. Ik vind niet dat deze leerlingen in het buitengewoon onderwijs horen. Deze kinderen kunnen perfect functioneren in het gewoon onderwijs, al moeten ze toch speciale begeleiding krijgen (o.a GON-begeleiding). Misschien kunnen de leerkrachten zich ook meer bijscholen rond hoorproblemen zodat ze er beter mee kunnen omgaan. Maar uit het artikel blijkt al dat er meer en meer slechthorende kinderen naar het gewoon onderwijs gaan dus hier word ik wel zeer blij van.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.