actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 10:28
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Nabestaanden vragen 875.000 euro schadevergoeding van Ronald Janssen

Nabestaanden vragen 875.000 euro schadevergoeding van Ronald Janssen
© belga

In het Tongerse hof van assisen werden deze namiddag de burgerlijke belangen afgehandeld in het proces van drievoudige moordenaar Ronald Janssen uit Loksbergen. Janssen werd op 21 oktober tot levenslange opsluiting veroordeeld voor de moorden op Annick Van Uytsel, Shana Appeltans en Kevin Paulus. Nu wordt er 875.000 euro morele schadevergoeding van hem gevraagd.
De 29 burgerlijke partijen, bestaande uit ouders, broers, zussen, grootouders, ooms en tantes van de slachtoffers, vragen voor het aangerichte leed 875.000 euro morele schadevergoeding. Daar komen echter nog de materiële schadeposten bij, zoals onder andere de begrafeniskosten, kosten voor psychologisch begeleiding en het loonverlies.

Nieuwe klappen
Meester Jef Vermassen vroeg in totaal 200.000 euro voor Eddy en Martine Van Uytsel, de ouders van Annick en broer Filip. "Deze zaak heeft enorm veel leed veroorzaakt. Annick was een jong meisje dat nog een heel leven voor zich had. "Maak het maar mee dat uw kind uit het water wordt gehaald." Dan rees de vraag wie achter haar dood zat. De ouders kregen telkens nieuwe klappen te verwerken, zoals Janssen, die op de zitting weigerde de waarheid te vertellen,'' aldus Vermassen.

Voor de lijdensweg die Annick onderging tussen haar ontvoering en haar dood, vroeg Vermassen voor elk van de ouders en voor de broer telkens 25.000 euro. De grootouders en een oom van Annick vragen in totaal 37.500 euro. Twee tantes, een grootoom en een groottante van Annick vorderden in totaal 25.000 euro.

Familie Appeltans
De ouders van Shana Appeltans en hun drie kinderen Kirsty, Brenda en Robby vroegen via hun advocaat in totaal 300.000 euro. De vier grootouders van Shana claimen 60.000 euro en de twee ooms samen 15.000 euro.

Familie Paulus
De ouders van Kevin Paulus, broer Christof en zus Kelly vroegen in totaal 210.000 euro. Tante Lea Verduyckt van Kevin, nicht Inge en haar man en hun zoontje vorderden 27.500 euro. Binnen twee weken doet het Tongerse hof uitspraak over de burgerlijke kant van de zaak.

Juridische werkelijkheid
Meester Adam Miskovic, die voor zijn cliënt Ronald Janssen in Tongeren aanwezig was, betwistte de schadevorderingen niet, maar hij stelde zich wel vragen bij de gevorderde bedragen. Miskovic vroeg het hof rekening te houden met de juridische werkelijkheid van de indicatieve tabel, ofwel de lijst met schadevergoedingen, die in ons land bestaat.

Voor de ouders kan het basisbedrag van 12.500 euro verhoogd worden. Voor de broers en zussen stel ik elk 4.500 euro voor en voor de grootouders 2.000 euro. De vergoeding voor de lijdensweg wil ik herleid zien tot 7.500 euro,'' aldus Miskovic. (belga/sg)

Eigen mening : Ik vind dit vrij belachelijk. Ze plakken hiermee dus gewoon een prijs om een mensenleven. Ze bepalen hoeveel de slachtoffers waard waren. Denk ze hun verdriet kunnen sussen met wat geld? Is Ronald Janssen pas gestraft als hij dit allemaal moet betalen? En dan zijn het nog eens belachelijk hoge bedragen. Hoe kan hij dit ooit betalen als hij in de gevangenis zit? Ik vind niet dat dit de manier is om Ronald Janssen nog extra te straffen of om het verdriet van de nabestaanden van de slachtoffers te verzachten. Ik vind dit echt geen manier van straffen. Gaan we zo alle moorden oplossen? We plakken een prijs op de lichamen van de slachtoffers en laat de daders maar betalen voor hun daden. Is dit de oplossing? Moeten we dit in de toekomst altijd gaan doen? Ik denk het niet hé?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.