actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2018, 12:09
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Grote EU-landen waarschuwen VS over handel

Grote EU-landen waarschuwen VS over handel

Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk waarschuwen de Verenigde Staten om geen unilaterale importtaksen te heffen op Europese producten.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Franse president Emmanuel Macron en de Britse premier Theresa May hebben via telefonisch overleg afgesproken dat de Europese Unie zich moet verdedigen als de VS in de komende uren beslissen de invoer van Europese producten extra te belasten.

De Amerikaanse president Donald Trump lanceerde in maart heffingen op buitenlands staal en aluminium, maar onder meer de Europese Unie kreeg een vrijstelling tot 1 mei. Trump moet dus op heel korte termijn beslissen of hij die vrijstelling verlengt.

'De drie Europese leiders zijn het erover eens dat de VS geen handelsmaatregelen mogen treffen tegen de Europese Unie', zegt een Duitse regeringswoordvoerder in een mededeling. 'Als dat toch gebeurt moet de Europese Unie klaar staan om zijn belangen te verdedigen in het kader van de multilaterale handelsorde.' Daarmee verwijzen de Europese leiders naar de Wereldhandelsorganisatie, die handelsgeschillen beslecht.

Iran

Merkel, Macron en May vinden ook dat het Iran-akkoord het beste middel is om te voorkomen dat Teheran kernwapens ontwikkelt, zegt het bureau van May in een mededeling. Het Westen heeft in 2015 de sancties tegen Iran geschrapt in ruil voor de belofte van Teheran om zijn kernprogramma te beperken.

De drie Europese toppolitici spraken af dat het akkoord moet worden uitgebreid tot onder meer ballistische raketten. 'Zij engageren zich om met elkaar en met de VS nauw samen te werken om de uitdagingen aan te pakken die Iran stelt.'

Trump moet tegen 12 mei beslissen of hij de Amerikaanse sancties tegen Iran opnieuw invoert. Een hervatting zou het olieaanbod uit Iran doen dalen en wellicht de olieprijs doen stijgen.

Bron: WV, 30 april 2018, De Tijd
Link: https://www.tijd.be/politiek-econom...l/10007135.html

Eigen mening: Ik denk dat het heel goed is dat deze drie grote landen samenzitten en overeenkomen om de Europese handel naar de VS te verdedigen tegenover Trump. Ik kan me inbeelden dat deze drie - Macron, Merkel en May - wel enige impact kunnen hebben op Trump, al weet je dat natuurlijk nooit met honderd procent zekerheid bij hem. Een heffing op staal en aluminium en potentieel op veel meer Europese producten die naar Europa worden geëxporteerd, kan in mijn ogen alleen maar voor een economische tegenslag zorgen. Hij doet dit misschien met het oog op het voortrekken van Amerikaanse bedrijven, maar zijn deze wel grootschalig genoeg om de VS te voorzien? Bovendien zullen zij hun prijzen dan ook omhoog kunnen doen, wat de economie opnieuw niet ten goede zal komen. Voor Europa lijkt dit mij ook allesbehalve positief, aangezien de VS toch een grote afzetmarkt is en er plots immense kosten bijkomen en potentieel ook de verkoopcijfers zullen dalen. Het lijkt mij dus van groot belang voor iedereen dat ze zich blijven inzetten om de handel tussen Europa en de VS te beschermen en extra heffingen te voorkomen.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 30th April 2018 om 12:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.