actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2018, 16:19
Daan.D*upagne Daan.D*upagne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olmen
Posts: 49
Nu het geweld oplaait, vluchten tienduizenden Congolezen per bootje naar Oeganda

In Congo laait het geweld in vele streken op. Tienduizenden dorpelingen in het oosten vluchten met bootjes naar buurland Oeganda.

Losha Isingoma (25) rilt van de kou. Hij heeft geslapen in de stortregen. Zaterdag was hij aan wal gestapt, hier op de zanderige oevers van het Albertmeer in Oeganda. Samen met zijn vrouw Shakhina en hun twee kinderen, Victor van drie jaar en het meisje Nadege van twee maanden.

"We vluchtten uit Congo toen we twee dorpen dicht bij dat van ons zagen branden", vertelt Isingoma met opgetrokken schouders in een natte capuchontrui. "We hoorden schoten. Ik betaalde voor onze overtocht in een kano. Ik zag hoe een andere boot kapseisde en koeien verdronken."

Onstuimig als de zee
Woeste schuimkoppen rollen zondagochtend richting het vissersplaatsje Sebagoro in Oeganda, waar elke dag honderden Congolezen verschijnen vanuit de golven.

bron: https://www.demorgen.be/nieuws/nu-h...ganda-bd06d57d/

Eigen mening: Als ik dit soort verhalen lezen word ik slecht gezind op de rechtse rakkers in belgië. Migranten komen enkel naar hier voor onze jobs af te nemen en om te stelen. Deze mensen vluchten niet voor hun plezier! Ze hebben geen keuze. Ze doen dit om te overleven. Ze wat ze denken dat het beste is voor hun kinderen. Mensen die zulke uitspraken doen zouden ook eens op regelmatige basis moeten vrezen voor hun leven en kogels om hun oren geschoten krijgen. Dan hebben ze misschien een idee wat sommige mensen meemaken. Ik zelf al veel van deze verhalen persoonlijk gehoord en ik veel respect voor wat deze mensen hebben meegemaakt. Mensen die geen keuze hebben gekregen verdienen niet om begroet te worden met stereotype en vooroordelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2018, 19:43
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Beste Daan, ik zie niet direct het verband tussen een migratie van Congo naar Oeganda en rechtse rakkers. Maar ik merk wel dat je de denkwijze van de rechtse rakkers niet zo goed kent. Laat mij je wat verduidelijking geven.
Dat migranten niet vluchten voor hun plezier is een evidentie. Geen enkele rechtse rakker zal dat betwisten. Het argument dat ze dit doen enkel om te overleven, daar kunnen wel enkele kanttekeningen bij gemaakt worden. Als we kijken naar waar deze migranten heen “vluchten”, merken we dat ze vooral naar het welvarende Westen trekken.
Rusland, China, Roemenië, … zijn ook veilige landen maar de migratiestroom naar die landen is slechts gering. Om op dit punt nog wat verder te gaan, er zijn veel migranten die zich in veilige landen bevinden maar toch beslissen om verder te trekken. Dit zijn de zogenoemde transit-migranten, zij zijn niet langer voor hun leven aan het vluchten maar enkel nog om economische redenen. Zij zoeken zijn op zoek naar geld in plaats van veiligheid.

Je haalt ook aan dat deze mensen migreren voor hun kinderen een betere toekomst te geven. Dat is inderdaad een juist argument, ik geloof ook dat hun kinderen hier een veel beter toekomst kunnen hebben dan in de derdewereldlanden waar ze vandaan komen. Maar het probleem dat zich voor doet is dat als we deze kinderen hier willen opvangen we daar geld in moeten investeren, geld dat we daardoor niet in onze eigen kinderen kunnen investeren. Ik weet dat dit controversieel klinkt maar ik vind Belgische kindjes toch net iets belangrijker dan Congolese kindjes.
Het idee van de rechtse rakkers dat migranten hier onze jobs komen afpakken is eigenlijk ook niet zo ver gezocht. Als er migranten naar hier komen en toch beslissen te werken in plaats van te enkel te leven op OCMW-geld, dan is dat een job die niet langer kan uitgevoerd worden door een Belg. We kunnen hier dan het argument aanhalen dat ze vooral jobs doen die de Belgen niet willen doen, en in sommige gevallen zal dat waar zijn maar in de meeste geloof ik van niet.

Tot slot heb je ook gezegd dat de rechtse rakkers eerst eens moeten vrezen voor hun leven en met kogels om de oren geschoten moeten worden. Tja, hoe moet ik daarop reageren. Laat ik eerst al eens zeggen dat er misschien wel een reden is waarom dat hier minder geschoten wordt dan ginder. En dat we dat de rechtse rakkers eerder bang zijn dat deze migranten hun gewapende conflicten met zich zullen meebrengen. (En dat doen ze: http://actualiteit.org/forums/showt...6&highlight=Tim )

We hebben hier niet voor ons leven te vrezen zouden we dat niet beter zo houden? Ik denk dat het beter is dat we nooit weten hoe het is om beschoten te worden in plaats van dat we het ervaren enkel om er wat meer empathie van te krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2018, 21:52
Bjarne.I*mants Bjarne.I*mants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Brecht
Posts: 81
Daan, ik weet niet welk beeld jij hebt bij Afrika, maar ik denk dat jij nog steeds het beeld hebt dat de vele "ngo's" ons voorschotelen: hutjes, amper te eten... want de Europeanen hebben ze leeggeroofd. Doch is dit een vals beeld, bij deze een luchtfoto van een stad in Nairobi, een land in... je raad het nooit: AFRIKA!



Zijn deze nog zo arm, denk je? Ja, er zijn nog vele delen van het continent die nog niet mee zijn met de moderniteit maar... ze allemaal naar hier halen gaat niet werken. Zeker als je kan zien dat de Afrikaner, met wat hulp, DAAR effectief wel dingen kunnen klaarkrijgen.

Nu, wetende dat zij instaat zijn om zo'n steden te krijgen, weet je dat er veel geld in de omgang is en ook veel politieke daadkracht om iets klaar te krijgen. En je gelooft het misschien niet maar, ook deze landen werken samen om dingen klaar te krijgen:



Het is nog niet genoeg en dat is zeker. Maar kunnen zij dit waarmaken als heel Afrika naar delen komt in de wereld en deze gebieden ook verandert in een derde wereldland? Ook Europa heeft moeten strijden tot wat het nu is moeten worden, vele revoluties hebben hier plaatsgevonden met bloedvergieten dat vele zeeën zouden kunnen vullen.

In plaats van te vluchten, kunnen ze hun stem laten horen en strijden tegen het onrecht dat hen wordt aangedaan. Strijden voor een beter bestaan en zelf ook zoeken naar oplossingen voor hun situatie. Vluchten lost niets op. Je kan hier mogelijk een nieuw leven vinden, maar als we kijken waar al deze mensen terecht komen zijn het niet de vele geleerden die wij nodig hebben.

Daarbij komende, hoe wil je dit betalen zelfs? De staatskas staat nu al onder zoveel druk. Ergens moet er een grens zijn. België ligt zelf in puin door de vele politieke fiasco's omtrent geldzaken en deze moeten eerst opgelost worden.

Je kan geen huis bouwen zonder een goede fundering. Deze fundering is in deze zin een sterk en daadkrachtig België waarbij het huis de wereld is. Deze mensen verdienen het net als wij om ook een waardevol bestaan te leven, maar als zij nu al niet laten zien dat zij willen strijden voor een beter bestaan... dan vraag ik mij af wat zij hier willen gaan doen.

Misschien hadden ze zich maar niet onafhankelijk moeten maken van België... dan had dit land nu nog wel de verantwoordelijkheid om hen mee te trekken in het succesverhaal en wie weet waar ze dan zouden zijn geëindigd. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Je raad het al, ik ben een rechtse rakker en ik ben er trots op. Ben ik daarom een racist? Nee, ieder mens heeft evenveel bestaansrecht. Maar om een ander te helpen, met je zelf eerst sterk staan. En dat is wat velen vergeten.

Rome kon enkel anderen helpen daar zij zelf een sterke staat hadden en kijk naar wat zij hebben bereikt. Dus... maak België sterk en help dan anderen. Het zelfde met Europa. We zullen het nog nodig hebben met de komende toekomst.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Polit...n_participation

http://slideplayer.com/slide/10264527/

...

Leuk weetje:

Wist je dat in 1960 Congo de hoofdspeler was om te zoeken naar vrede in Afrika, om zo minder hulp te moeten hebben van de EU/rest van de wereld? Of ze hebben het verkeerd aangepakt, of ze kunnen echt niet zonder onze hulp... Wie zal het zeggen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.