actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2018, 21:56
Kevin.P*essers Kevin.P*essers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 47
Premier Robert Fico van Slovakije biedt ontslag aan na moord op onderzoeksjournalist

In Slovakije heeft premier Robert Fico zijn ontslag aangeboden. Als president Andrej Kliska dat aanvaardt, vertrek ik morgen, heeft de premier aangekondigd, maar dan wel op voorwaarde dat zijn centrumlinkse Smer-partij de volgende premier mag aanduiden.

De Slovaakse premier Fico had bij de bevolking veel krediet verloren door de brutale moord op de journalist Jan Kuciak en diens vriendin drie weken geleden. Kuciak werd vermoord nadat hij banden had aangetoond tussen Slovaakse politici van de partij van Fico met de Zuid-Italiaanse maffiabende Ndrangheta.

Dat had geleid tot grote protestbetogingen in tal van steden in Slovakije. Enkele dagen geleden heeft vicepremier en minister van Binnenlandse Zaken Robert Kalinak al zijn ontslag aangeboden, maar dat volstond niet op de kritiek op premier Fico af te zwakken. Vandaag heeft de premier dan zijn conclusies getrokken.

Fico stelt echter wel een voorwaarde: zo wil hij dat zijn Smer-partij de nieuwe premier mag aanduiden. Hij wil ook niet weten van nieuwe verkiezingen en volgens hem moet het resultaat van de laatste verkiezing gerespecteerd worden. Fico stapt dus op om zijn huidige coalitie te redden. President Andrej Kliska -een neutraal politicus- had eerder nieuwe verkiezingen geëist of een herschikking van de regering.
EU eist snel onderzoek naar moord
Net vandaag had de Europese Unie er bij de Slovaakse regering op aan gedrongen om een grondig onderzoek te voeren naar de moord op de journalist. Dat moet volgens de EU gebeuren in samenwerking met het Europees bureau dat fraude bestrijdt. Daaruit blijkt niet al te veel vertrouwen in het Slovaakse gerecht.

Er heerst hoe dan ook spanning in Bratislava. Fico leidt een regering met drie partijen en die twee andere hadden al twijfel laten blijken over een al dan niet voortzetten van de coalitie.

Fico is een zwaargewicht in Slovakije. Hij was premier tussen 2006 en 2010 en sinds 2012 staat hij onafgebroken aan het hoofd van de regering. Hij staat -net zoals zijn collega's in Polen, Hongarije en Tsjechië- erg kritisch tegenover de instroom van vluchtelingen in de EU en weigert om "ook maar een enkele moslim in Slovakije op te nemen". Politiek is Fico de leider van de centrumlinkse Smer-partij.

Bron: VRT nieuws, opgehaald op: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...-moord-op-onde/

Eigen mening: Corruptie in de Oost-Europese politiek is niet bepaald een nieuw thema, maar ik kan mij eerlijk gezegd niet herinneren dat er in mijn korte leven, maar ook het korte leven van democratische ex-Oostbloklanden, een premier is afgetreden wegens banden met een criminele organisatie. Ik vind dit persoonlijk een goede zaak en een duidelijk signaal naar de rest van de wereld. De bevolking van een land zal maar zo veel verdragen vooraleer het zich tegen het beleid van hun politici zal verzetten en structurele veranderingen eist. Langs de andere kant gaat men er nog net niet ver genoeg in met deze veranderingen in de Slovaakse regering. Het lijkt mij sterk dat een land dat de afgelopen weken zo massaal op straat is gekomen en zich voluit heeft uitgesproken tegen hun leiders, dat zij nog hetzelfde zullen stemmen als in de vorige verkiezingen. In dit geval lijkt mij een vervroeging van verkiezingen dan ook niet uit te sluiten, vooral als het kan dienen om de stabiliteit in Slovakije daarmee niet te hard kan doen wankelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.