actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2017, 12:26
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Zoveel van het geld van 12-12 gaat effectief naar de Hoorn van Afrika

Anderhalve week na de eerste oproep van 12-12 voor de hongersnood in de Hoorn van Afrika hebben de Belgen samen tot nu toe 725.000 euro gestort. Hoeveel van dat geld komt ook effectief terecht in Jemen, Zuid-Soedan, Somalië en Nigeria?

Het Consortium 12-12, dat Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam Solidariteit, Plan België en UNICEF België verenigt, lanceerde enkele weken geleden een gemeenschappelijke oproep ten voordele van de slachtoffers van hongersnood in Zuid-Soedan en dreigende hongersnood in Somalië, Jemen en Nigeria.
De voorbije anderhalve week al ruim 725.000 euro opgehaald. Opvallend is dat de gemiddelde gift die op de 12-12 rekening gestort wordt 82 euro bedraagt en daarmee bijna dubbel zoveel bedraagt als een normale gemiddelde gift. Het voorbije weekend kondigde minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo bovendien aan dat de federale regering voor elke geschonken euro er nog een euro bovenop doet.

De grote vraag die heel wat mensen stellen is hoeveel van het opgehaalde bedrag effectief wordt ingezet voor de hulpverlening ter plaatse. Op de website van het 12-12lezen we dat voor elke gift van 100 euro gemiddeld 86 euro aan concrete hulpverlening wordt besteed door één van de 6 leden.
Omdat de fondsenwerving van het consortium is onderworpen aan controle door de overheid, zijn er gedetailleerde financiële rapporten beschikbaar van de verschillende acties die het consortium de voorbije jaren heeft opgezet.
Uit die rapporten blijkt dat tussen de 1,5 en de 2,5 procent van het ingezamelde bedrag wordt besteed aan de campagne- en beheerskosten van de actie door het consortium. De afzonderlijke campagnes die de leden van 12-12 opzetten, kosten nog een keer 2%. Zowat 10 procent van het bedrag wordt besteed aan het opzetten van de actie in België en op het terrein.

De financiële gegevens van heel wat andere goede doelen kan u overigens ook inkijken op de website donorinfo.be. Op die website kan u onder meer kijken hoeveel middelen bijvoorbeeld Artsen Zonder Grenzen inzamelt en waar al dat geld naartoe gaat.
Bron: www.destandaard.be 27/03/2017; Bart Van Belle

Eigen mening:
Ik vind het zeer goed dat dit artikel ook eens antwoord op een vraag waar sommige mensen zeker mee zitten. Men hoort toch heel vaak het excuus ' Ik geef geen geld aan goede doelen want dat komt toch niet bij die mensen terecht'. Ik vind dit persoonlijk geen correcte mentaliteit. Als men om deze reden geen geld aan het goede doel wil schenken getuigd dit voor mij eerder van een gebrek aan wil. Het klopt inderdaad dat niet al het geld dat je schenkt aan het goede doel tot bij de hulpbehoevende gaat maar als we kijken dot ongeveer 86 euro van de honderd euro die je geeft er toch beland vind ik dat dit toch voldoet. We moeten er bij blijven stilstaan dat men wel degelijk ook kosten heeft als organisatie. Het is dan ook logisch dat deze kosten gedekt moeten worden. Het is echter wel zeer belangrijk dat hier een goede controle blijft bestaan zodat men duidelijk weet waar het geld naar toe gaat. Ik vind en site zoals donorinfo.be dan ook een zeer goed initiatief. De goede doelen worden gecontroleerd op hun uitgaves en het publiek krijgt deze info tot zijn beschikking. Wat ik ook een goed signaal vind is dat de gemiddelde gift gestegen is. Men gaf eerst gemiddeld 40 euro omdat dit net voldoende was om een fiscaal voordeel te genieten. Nu is het echter al verdubbeld tot 82 euro wat voor mij getuigd van een besef bij de bevolking dat het echt nodig is. Ze geven niet meer juist voldoende om er zelf een voordeel uit te halen maar omdat ze oprecht willen helpen.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 27th March 2017 om 12:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.