actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2011, 08:10
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Steeds meer kankerpatiënten hebben financiële problemen

Almaar meer patiënten belanden door hun ziekte in financiële problemen en vragen steun aan de Vlaamse Liga tegen Kanker. Dat schrijft Het Laatste Nieuws
Twee jaar geleden werden door het fonds 854 mensen geholpen, in 2010 waren dat er 1.900 patiënten. De eerste maanden van 2011 kwamen er zelfs al 1.008 aanvragen binnen. Dat is een triest record.

Het is vooral door de crisis dat de aanvragen voor financiële steun schrikwekkend toenemen, zegt Chris Heremans, hoofd van de Sociale Dienst van de Vlaamse Liga tegen Kanker.

"De vervangingsinkomens stijgen niet mee met de index en zijn zeer laag, net als de pensioenen. De meest kwetsbare groepen zijn gepensioneerden en alleenstaande ouders zonder hospitalisatieverzekering. Maar ook jonge mensen vragen hulp omdat ze met een vervangingsinkomen de lening van hun woning niet meer kunnen afbetalen."

Het Kankerfonds is het laatste financiële vangnet als alle voordelen van de sociale wetgeving voorziet, uitgeput zijn. De aanvragen voor een tussenkomst van het fonds kunnen niet door de patiënt zelf worden ingediend, maar wel door ziekenhuizen, sociaal werkers van ziekenfondsen en OCMW’s.

Als het dossier goedgekeurd wordt, betekent dat een steun van 125 tot 1.250 euro, die het jaar daarop opnieuw kan worden aangevraagd.

Om aan de toenemende vraag te voldoen, wordt er extra geld gepompt uit de reserves van de opbrengst van Kom Op Tegen Kanker.

www.destandaard.be

Mijn mening: Ik vind het triest te lezen dat zoveel mensen nu met financiële problemen zitten omdat ze kanker hebben en de crisis niet hebben 'overleefd'. De behandelingen tegen kanker zijn al zo duur, en een crisis doet hier natuurlijk niet veel goeds aan. Wel dacht ik dat deze patiënten sneller financieel werden gesteund, maar dit is blijkbaar niet het geval. Ik hoop dat er nieuw budjet vrijkomt om deze mensen te steunen en te helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th April 2011, 12:02
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Het is inderdaad een trieste situatie. Zoals ik vanmorgen de radiopresentatrice hoorde vertellen: die mensen zijn al zo ziek en dan hebben ze zelfs geen geld meer om bijvoorbeeld eens naar de cinema te gaan. Het is goed dat de kankerpatiënten uiteindelijk extra steun kunnen krijgen, maar waarschijnlijk moet je aan strikte eisen voldoen en is het weer een lang en moeilijk proces om uiteindelijk een toelage ontvangen. En we moeten ook patiënten van andere ziektes niet uit het oog verliezen. Ook zij hebben hoge kosten en kunnen die vaak niet betalen. Maar voor vele ziektes bestaan er jammer genoeg geen fondsen, laat staan dat zij over genoeg middelen beschikken om extra steun te geven. De overheid zou in de eerste plaats meer moeten tussenkomen, door de ziekenfondsen meer middelen te geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th April 2011, 00:21
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Ik vind het heel erg dat kankerpatiënten naast hun gezondheid ook nog eens zorgen moeten maken over hun financiële problemen.
Ik zie dat er al veel acties worden gedaan om mensen met kanker te helpen, maar blijkbaar is dit nog niet genoeg.
Kanker komt meer en meer voor in onze maatschappij, daarom moeten ze ook meer aandacht krijgen en meer steun.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.