actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2011, 14:47
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
....“Rookverbod opvangen met btw-verlaging op dranken”

Ho.Re.Ca Vlaanderen heeft een concreet eisenpakket uitgewerkt met maatregelen die de plotse komst van het rookverbod voor de horecasector verteerbaarder moeten maken.

Een recente beslissing van het Grondwettelijk Hof maakt roken in alle horecazaken vanaf 1 juli strikt verboden. Roken kan dan enkel nog in aparte kamers.

Al in december 2009 ging een totaal rookverbod van kracht in de horeca, maar de wetgever voorzag nog enkele uitzonderingen. Tot juli 2014 mocht er bijvoorbeeld nog gerookt worden in zaken die geen vers voedsel serveerden.

Om de snellere komst van het rookverbod voor de horeca soepeler te laten verlopen, wil Ho.Re.Ca Vlaanderen enkele toegevingen bekomen van de bevoegde ministers.

BTW-verlaging op dranken
Zo vraagt de federatie een btw-verlaging tot 12 procent op alle dranken. Een gelijkaarde verlaging op maaltijden zorgde bij de restaurants alvast voor een omzetstijging van 8 procent en 2.570 extra voltijdse equivalenten in 2010, argumenteert de federatie.

Minstens even belangrijk is de verhoogde investeringsaftrek tot 120 procent. "Met het algemeen rookverbod in zicht zullen heel wat cafés hun concept moeten bijsturen en opnieuw moeten investeren", aldus Ho.Re.Ca Vlaanderen.

Tot slot vraagt de federatie een verdere flexibilisering van de studentenarbeid en een soepeler systeem voor ander gelegenheidspersoneel.

Bron: Knack
Datum: woensdag 20 april 2011 om 14u04

Eigen mening:
Het rookverbod zal inderdaad enkele faillissementen op zijn geweten hebben. Café's zijn de plek met uitstek waar vele mensen het liefst roken omdat ze daar veel sociaal contact hebben. Maar als ze dat niet meer mogen, zouden vele mensen gewoon thuis willen blijven of minder gaan consumeren op café. Ik begrijp wel dat dit voor de volksgezondeid is, maar toch moet men de horeca uitbaters helpen. De plannen van Ho.Re.Ca. zijn goede voorstellen die er mogen doorkomen. Zo gaan de horeca uitbaters (hopelijk) niet te veel verlies lijden en gaan er weinig café's toe.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2011, 15:37
dieter.tielemans's Avatar
dieter.tielemans dieter.tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Emblem
Posts: 48
Ik vind dit sowieso een goed idee, met of zonder rookverbod. BTW op tabak is al gigantisch gestegen. En ook de hoge sommen die horecazaken moeten betalen stijgt alsmaar, daar komt dan nog eens BTW op bier en allerlei bij. Het gaat er eigenlijk zo al los over. Ik vind dit artikel wel een schot in de roos qua argumentaties. Ik hoop dan wel dat de prijs van mijn pintje zal dalen, wat ik wel betwijfel. Want als er BTW - verhogingen komen, stijgt de prijs van mijn pintje altijd direct, maar ik ben benieuwd of dit omgekeerd ook zo werkt!?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2011, 16:55
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een rookverbod vind ik niet meer dan normaal. Mensen die niet roken mogen ook op café gaan zonder dat ze heel de tijd in de tabakslucht moeten zitten. Ik snap ook wel de boze reacties van caféuitbaters. De toegevingen die er zullen komen zijn daarvoor toch een mooie gunst denk ik.
En inderdaad, ik vraag me ook af of de prijs van een pintje nu ook effectief zal dalen .
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd April 2011, 10:09
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Ik denk ook wel dat rokers nu minder geneigd gaan zijn om op café te gaan, maar het is een reden te meer om te stoppen!
Langs de andere kant is dit fantastisch nieuws voor de niet-rokers onder ons! Ten eerste zijn we al geen passief rokers meer (op café dan) en ten tweede wordt drank goedkoper! Dus ik vind het een goed idee want het leven is immers al duur genoeg.
Ook voor de horeca zal dit (hopelijk) goed uitdraaien, als het effectief wordt doorgevoerd.

Laatst aangepast door Charlotte Wagemans : 22nd April 2011 om 10:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.