actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2016, 09:43
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
België op zevende plaats van Europese hartindex

België op zevende plaats van Europese hartindex

In een vergelijking van de hartzorg in dertig Europese landen staat België op de zevende plaats, zo zegt het Zweedse onderzoeksbureau HCP (Health Consumer Powerhouse).

Het bureau verspreidde woensdag zijn Euro Heart Index (EHI). Frankrijk scoort het best inzake hartzorg in de rangschikking. Noorwegen en Zweden komen op de tweede en derde plaats.

Grote verschillen in hartzorg
De hartzorg wordt in bijna alle landen beter, maar er zijn grote verschillen tussen landen in het gebruik van hartmedicijnen, zo staat in de mededeling van HCP. "Gelijke toegang tot essentiële hartmedicijnen zou tienduizenden levens kunnen redden." De Belgische levensstijl is volgens het onderzoek "over het algemeen behoorlijk gezond". Ook heeft ons land "zeer gemakkelijke toegang tot de gezondheidsdiensten, maar met ruimte voor verbetering in de coördinatie van de procedures", zegt dokter Beatriz Cebolla, directeur van EHI, in de mededeling.

Goedkope generieke medicijnen
In de hartzorg maakt België "actief gebruik van de goedkope generieke medicijnen voor bloeddruk en cholesterol", preciseert Cebolla. Ze merkt daarbij op dat dit "vreemd genoeg" niet in alle Europese landen gebeurt.

Euro Heart Index
De Euro Heart Index geeft een rangschikking van de cardiovasculaire gezondheidssystemen op vier gebieden: preventie, procedures, toegang tot zorg, en resultaten. De index is opgebouwd met behulp van openbare statistieken en onafhankelijk onderzoek.

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/b...index-b733cc3c/


Mijn mening:
Een zevende plaats in deze ranking is zeker niet slecht, maar beter kan nog steeds. Ten eerste is het vooral voor mezelf héél belangrijk om te lezen dat wij in België op vele medicijnen toch de goedkopere versie gebruiken, want goedkoper wil niet altijd zeggen slechter. Zeker in de medische wereld ga ik ervan uit dat alles gecontroleerd is en goedgekeurd vooraleer het op de markt komt. Dit maakt dat vele mensen de mogelijkheid krijgen om hier ook echt gebruik van te maken en niet door de kostprijs hun behandeling niet kunnen krijgen.
Daarnaast vind ik het ook héél belangrijk om te weten wat onze zwakke punten zijn, want als je dat niet weet kan je er niet aanwerken. Niet al te verrassend, zijn de procedures onze zwakke schakel. Ik denk dat iedereen hier in België op medisch vlak hier al eens over gevloekt heeft. Bijvoorbeeld, mijn huid is altijd enorm droog geweest, maar in de winter kreeg ik altijd droge vlekken in het gezicht die nadien enorm rood en soms blauw werden. Dit heeft jammer genoeg 5 jaar geduurd vooraleer ze me naar de juiste dokters hebben gestuurd om dan te concluderen dat ik een beperkt aantal talgklieren heb en gewoon aangepaste zalf moet smeren. Vijf jaar voor een huidje is lang en zeker als je nu dit kadert in een traject van een hart. Als alles op medisch gebied bij hartchirurgen en -dokters zo traag verloopt dan kan dit levens gaan kosten. Dit moet dus in héél de medische wereld beter!

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 7th December 2016 om 09:57.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.