actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2016, 14:28
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Bijna helft blokkende studenten afgeleid door Facebook

Sociale media zoals Facebook zijn voor blokkende studenten een veel grotere stoorzender dan het aanstormende EK voetbal. Bijna de helft van de blokkers zegt permanent beschikbaar te zijn via sociale media, blijkt uit een enquête van Teleblok.

Voor het eerst heeft Teleblok, een info- en chatlijn voor studenten, een enquête georganiseerd over de afleidingskracht van Facebook, Whatsapp en andere sociale media. Meer dan 2.687 studenten werden daarvoor bevraagd. 46 procent geeft toe dat ze in de blok constant bereikbaar zijn via sociale media. Net iets minder studenten – 45 procent – probeert het gebruik te beperken tot de pauzes. Slechts een enkeling (nauwelijks vijf procent) slaagt erin het grootste deel van de dag weg te blijven van Facebook.

Voor de bevraging contacteerde Teleblok studenten in het secundair en hoger onderwijs via een mailing, radiozender MNM en – het kon niet anders – Facebook. Ruim acht op de tien wordt geplaagd door afleiding tijdens het blokken, en dan dus vooral door sociale media. Bijna twee derde is minstens een uur per dag in de ban van wat zich daar afspeelt. Dagdromen, te lange pauzes, tv of internet en piekergedachten storen hen ook.

‘Het vraagt veel concentratie en discipline om dagen aan een stuk te blokken’, zegt Griet Speeckaert, coördinator van Teleblok. ‘Een studieplanning kan daarbij helpen.’

Twee derde van de studenten maakt zo’n planning. De groep die het niet doet, weet dat het verloren moeite zou zijn: zij blokken zonder planning omdat ze zich er toch niet aan zouden houden.

Bron: www.destandaard.be http://www.standaard.be/cnt/dmf20160523_02302620

Eigen mening: Ik vind dit een heel interessant artikel omdat ik zelf zeker ook schuldig ben aan het me laten afleiden door Facebook of andere sociale media, tijdens het blokken voor de examens. Ik kan bijvoorbeeld soms uren verspelen met het kijken van filmpjes op YouTube. Ook zit ik soms heel lang op Snapchat. Ik vind dat best wel vreemd, want doorheen het jaar zit ik hier helemaal niet zoveel op. Ik denk dat dit komt omdat sociale media gewoon een leuke afleiding zijn van al het studeren. Het is wel leuk, maar zeker ook verontrustend, om te horen dat ik niet de enig ben met dit probleem. Ik vind het verontrustend omdat we meer en meer ons leven laten controleren door de technologie. Het feit dat zoveel studenten zich niet aan hun studies kunnen houden omdat ze afgeleid worden door de sociale media zegt genoeg.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2016, 14:39
Renée.V*rreydt Renée.V*rreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Zandhoven
Posts: 40
Net als Mathias ben ik ook zeker schuldig. Mijn gsm is een geweldige afleiding tijdens het blokken voor de examens. Elke keer als ik een melding krijg trilt mijn gsm en ben ik afgeleid. Wel denk ik niet dat het zo een grote impact heeft op mijn studieprestaties. Door de korte momenten van afleiding kan ik vaak langere tijd aan een stuk leren. Ik denk dat het dan ook van persoon tot persoon afhangt of dit echt zo heel slecht is als sommige beweren. De studenten voor wie het wel een gevaar vormt weten het vaak ook al zelf wel volgens mij. Het is dus goed dat ze het nog eens in de media brengen maar volgens mij kan er niet zo veel aan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2016, 17:02
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
misleiding

Ik ga helemaal mee met de mening van Mathias en Renée, maar zijn we niet een beetje hypocriet? Is dit effectief enkel tijdens de examens? Ik vind het probleem tijdens de examens minder problematisch dan tijdens bijvoorbeeld een gesprek. Wanneer men tijdens een gesprek ook zijn Facebook controleert, ga ik er eigenlijk meteen vanuit dat het niet interesseert wat ik vertel. Wat je doet tijdens je examens en blokperiode is voor iedereen op zichzelf uit te maken, sommige laten zich hierin vangen, anderen zijn eerder slim en kunnen Facebook en andere sociale media goed onder controle houden.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik mezelf hier niet aan laat vangen, want ook ik laat me afleiden door mijn telefoon, Facebook, Snapchat, Youtube ... Maar hier schaad ik enkel mezelf mee en niet anderen. Toch heeft het tot nu toe nog geen negatieve gevolgen gekend op de examens.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2016, 20:28
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Ook ik herken me hier in. Ik vind het verschrikkelijk. Ik kan me helemaal niet concentreren en zit zoveel op Facebook, Snapchat,... Ook te lange pauzes zit er bij mij vaak in. Het is ook zo dat Facebook een handig hulpmiddel is. Vele zijn bereikbaar via Facebook, er zijn klasgroepen,... Als je een vraag hebt, is het soms efficiënter om een bericht in een klasgroep op Facebook te plaatsen dan een smsje te sturen. Ook over de studieplanning hoor ik tot de 'slechte' groep. Ik weet dat ik me niet aan zo'n planning kan houden, want dan ben ik met iets bezig en dan moet dat af of dan werk ik het juist niet af en dan loopt er een klein deeltje van mijn planning in de war en dan hou ik mij er voor de rest niet meer aan.
Als ik met vrienden studeer, moet ik wel zeggen dat ik veel minder op sociale media actief ben dan als ik alleen thuis studeer.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2016, 20:32
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Sociale media mag dan wel 50 procent van de studenten afleiden tijdens het studeren, ik vind het best handig om heel de dag bereikbaar te zijn op Facebook. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er samenvattingen, stukken cursussen, oplossingen van oefeningen... worden uitgewisseld de dag voor het examen? Of dat je opeens merkt dat je één of ander citaat uit je cursus EMCV toch niet 100% begrijpt en dan je vraag post in een klasgroep? Bij mij althans vaak. Je kan natuurlijk altijd zeggen dat alle nevenactiviteiten op sociale media (spelletjes, chatten...) je afleiden; maar persoonlijk vind ik het makkelijk om dat te negeren. Ik erger me tijdens het studeren toch meer aan de buren die telkens beslissen om het gras af te rijden, dan aan sociale media.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.